shalem

688 מינה רז כוללות יותר אנשי צוות בשכר ומאופיינות בסביבה מובנית ופיקוח מוגבר, הן מגבילות את ההזדמנות לבחירה ומהוות חסם להתפתחות נחישות עצמית ). בנוסף, הגנת יתר ושהייה במסגרות מגוננות Stancliffe et al., 2000( וסגרגטיביות יכולה לפגוע ביכולת ליצר קשר עם אנשים ללא מוגבלות, כך, שבבגרותם צעירים עם מוגבלות עלולים לחוות תחושות של בדידות וחוסר .)Shah ,2016( ביטחון בבניית מערכות יחסים נורמטיביות כאמור, נחישות עצמית בתהליך המעבר של צעירים עם מוגבלות. לנחישות עצמית מקום מרכזי בתהליך המעבר של תלמידים עם מוגבלות מבית הספר לחיים בוגרים. קיים גוף ידע מבוסס, המצביע על קשר חיובי בין ערכי נחישות עצמית גבוהים בסיום התיכון לתוצרי מעבר Martorell, et al., 2008; , הכוללים תעסוקה וחיים עצמאיים (למשל ). באחת הסקירות האחרונות והנרחבות, Wehmeyer & Palmer, 2003 שבחנה את יעילותם של משתנים שונים בתכניות מעבר עבור בוגריהן משתנים בעלי יעילות מחקרית 14 ), נמצאו Mazzotti et al., 2020( מוכחת. חלק מהמשתנים ניבאו הצלחה בעבודה, חלקם בהשכלה על תיכונית וחלקם ניבאו הצלחה בניהול חיים עצמאיים בקהילה. מתוך כלל המשתנים, שלושה זוהו כבעלי יעילות מחקרית עבור שלושת תחומי החיים גם יחד (עבודה, השכלה וחיים עצמאיים): שני משתנים סביבתיים: (א) שילוב במערכת החינוך הרגילה ו-(ב) התנסות תעסוקתית בשוק העבודה, ומשתנה תוך אישי אחד: רמות גבוהות של נחישות עצמית. 20,000 באופן דומה, ממצאי מחקר אורך לאומי בארה"ב, שעקב אחרי מדינות, שקיבלו סיוע משירותי בריאות ורווחה 28 בוגרים עם מוגבלות מ- ), הראו, כי המידה בה המשתתפים העריכו את Bush & Tassé, 2017( מעורבותם בבחירה וקבלת החלטות בחיי היום יום (למשל: מה לקנות בדמי הכיס, מה לעשות בזמן החופשי, מתי לקום, לאכול או לישון) היה בעל האפקט השני בעוצמתו (אחרי חומרת המוגבלות הקוגניטיבית) על סטטוס ההעסקה שלהם. כלומר, משתתפים שדרגו עצמם כבעלי רמות גבוהות של נחישות עצמית, בהיבט של בחירה בחיי היום יום, היו בעלי הסיכויים הגדולים ביותר לעבוד. כאמור, האתגר הגדול בתקופת המעבר עבור כל הצעירים, עם וללא מוגבלות, הוא הצורך לבחור ולקבל החלטות בהווה מתוך חשיבה על ). לחשיבה על העתיד, או בהמשגתה המקצועית Nurmi, 2005( העתיד – אוריינטציית עתיד, יש תפקיד משמעותי להצלחת תהליך המעבר. חלק

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5