shalem

685 המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מוטיבציה פנימית ורווחה אישית, SDT- המוטיבציה האנושית. על פי ה הם תוצר האינטראקציה בין הפרט המונע על ידי הצורך לחוות מסוגלות, משקף מסוגלותאוטונומיה ושייכות, לבין סביבתו החברתית. הצורך ב את השאיפה של האדם לחוות את עצמו כבעל שליטה ואפקטיביות, אוטונומיה בהתמודדות עם משימות ואינטראקציות עם אחרים. הצורך ב מתמלא כאשר האדם חווה רצון ובחירה בהתנהגותו, וכאשר הוא תופס מושג באמצעות תחושה של שייכותעצמו כמקור לפעולותיו, והצורך ב חיבור לאחרים וביכולתו של האדם להיות בנתינה ובקבלה בקשרים עם האחר. סביבות, התומכות בסיפוק הצרכים הפסיכולוגיים הללו, יובילו להתפתחות ותפקוד אופטימליים. לעומתן, סביבות שאינן תומכות בסיפוק הצרכים, יגבירו פסיביות, ניכור והופעתן של התנהגויות בלתי מסתגלות. . במקביל להתפתחות תיאוריית נחישות עצמית בתחום המוגבלויות בשדה הפסיכולוגיה המוטיבציונית, התנועה לקידום זכויותיהם SDT- ה של אנשים עם מוגבלות אימצה אף היא את ההמשגה של נחישות עצמית, כדי לבטא את זכותם הבסיסית של אנשים עם מוגבלות לקבל ). ההכרה בחשיבותה של Wehmeyer et al., 2017( שליטה על חייהם נחישות עצמית עבור אנשים עם מוגבלות היא תוצר של שינויים חברתיים בתפיסת המוגבלות לאורך השנים ובחקיקה לשווין זכויות והזדמנויות ). אחד הביטויים המרכזיים Walker et al., 2011( לאנשים עם מוגבלות לשינויים אלה הוא המעבר מהגישה הרפואית, המשייכת את המוגבלות לאדם עצמו, לגישה הסוציו-אקולוגית, המתייחסת למוגבלות כמונח כללי, המייצג את האינטראקציה הדינאמית שבין מאפייני האדם לבין מאפייני .)World Health Organization, 2001( הסביבה בה הוא חי ופועל מקומה החשוב של הסביבה החברתית בהקשר של נחישות עצמית מוצא 2006 ביטוי באמנה לזכויות אנשים עם מוגבלות שהתקבלה באו"ם בשנת )Enable, Convention on the Rights of Persons with Disabilities, 2006( . האמנה מדגישה את זכותם של אנשים 2012 ואושררה בישראל בספטמבר עם מוגבלות לאוטונומיה, עצמאות וחופש בבחירה וקבלת החלטות הנוגעות לחייהם, ומעודדת את מעורבותם בחקיקה ובמדיניות, ברוח העיקרון "שום .)Charlton, 1998( " דבר עלינו בלעדינו התהליכים המתוארים לעיל, הובילו להתפתחות תיאוריות ומודלים מקצועיים מבוססי כוחות בשדה השיקום והחינוך המיוחד, כאשר המיקוד בהמשגה של נחישות עצמית בזירות אלה התייחס בעיקר לביטויים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5