shalem

684 מינה רז ) שנחשבת לאחד המשתנים התוך אישיים Self-determination( החשובים ביותר לאיכות חייהם של צעירים ובוגרים עם מוגבלות ). עם זאת, המורכבות המאפיינת את Wehmeyer & Shogren, 2016( תהליכי הבחירה, בתהליך המעבר לבגרות, קשורה ביכולת לקבל החלטות ). החשיבה Nurmi, 2005( בהווה מתוך בחינת השלכותיהן על העתיד מאפשרת "אוריינטציית עתיד" על העתיד או בהמשגתה המקצועית למתבגרים וצעירים להתמודד עם האתגרים הכרוכים בתהליך המעבר ) בין to integrate לחיים בוגרים, והסתגלותם תלויה ביכולת שלהם לשלב ( .)Seginer, 2009( תמונת העתיד לבין העצמי שלהם וחייהם בהווה חלקו השני של הפרק יעמיק בנחישות עצמית ובאוריינטציית עתיד, בתפקידן המשמעותי להצלחת תהליך המעבר, ובביטוי שלהן בחייהם של צעירים עם מש"ה. תפקידן של נחישות עצמית ואוריינטציית עתיד בתהליך המעבר של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית )Self-determination( נחישות עצמית המושג נחישות עצמית התייחס היסטורית לזכותן של מדינות לממשל עצמאי. בניגוד למושג "דטרמיניזם" בתורה פילוסופית הגורסת שכל אירוע, כולל התנהגות אנושית, הוא תוצר של נסיבות קודמות ולא של רצון ) מבטאת Self determination( חופשי, ההמשגה של נחישות עצמית את ההשקפה שהאדם עצמו (ולא אחר) מכוון את התנהגותו. כך, השימוש במונח נחישות עצמית שייך לתיאוריות שרואות באדם סוכן התנהגות, .)Wehmeyer et al., 2017( היכול באמצעות בחירותיו להשפיע על העולם . אחד השימושים הידועים בהמשגה של תיאוריית הנחישות העצמית נחישות עצמית (או, "הכוונה עצמית") נמצא בספרות העוסקת במוטיבציה Self-Determination Theory ומופיע בתיאוריית הנחישות העצמית ). תצפיות בהתנהגותם Deci & Ryan, 1985, 2000( ) של דיסי וראיין SDT( של ילדים הובילו אותם להגדיר נחישות עצמית, כיכולתו של האדם לבחור ולפעול על פי בחירותיו, באופן שאינו מושפע מרווח, מניעים וכוח, החיצוניים לו. התנהגויות, כמו: הרצון ללמוד, להתמודד עם אתגרים ולפתור בעיות, הוגדרו על ידם כהתנהגויות בעלות מוטיבציה פנימית (אינטרינזית), המהווה את המשאב האנרגטי לטבעו הפעיל של האדם. התיאוריה מספקת מסגרת התייחסות כוללנית לחקר והבנת המניעים והתוצרים של

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5