679 המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית כאשר צעירים מרגישים שהם מסוגלים לבחור ולקבל החלטות באופן עצמאי תוך לקיחת אחריות מלאה על תוצאותיהן, לצד השגת עצמאות אפשרויות ואופטימיות); (ה) Arnett & Padilla-Walker, 2015( כלכלית ) – על אף שתהליך המעבר מפגיש צעירים possibilities and optimism( עם שינויים, אי וודאות וחוסר יציבות, מרבית הצעירים מדווחים על תחושה של אופטימיות ואפשרויות פתוחות לגבי העתיד. אירועי חיים בתהליך המעבר לבגרות, הנקשרים לחיי הבוגר, כמו: לימודים, עבודה, עזיבת בית ההורים, נישואין והורות, מהווים נדבך חשוב בחיי האדם, אך אינם נחשבים למשימות התפתחותיות, ואף לא מהווים אינדיקציות משמעותיות להשלמה מוצלחת של תהליך המעבר לבגרות. מעבר והסתגלות מוצלחים לבגרות במקום זאת, וכפי שצוין קודם לכן, מתבטאים ביכולתם של צעירים לבחור ולנווט באמצעות בחירותיהם את ) טווח האפשרויות, ההזדמנויות 1 , ואלה קשורים קשר הדוק ל-(דרכם בחיים והמשאבים, שהיו זמינים להם לחקירה ובחירה במהלך הבגרות המתהווה, ) עד כמה הבחירות וההתחייבויות שקיבלו אכן מתאימות להם 2 ו-( .)Tanner & Arnett, 2016( המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בשונה מהספרות המקצועית, החוקרת את המעבר לבגרות של צעירים ללא מוגבלות, בספרות העוסקת במעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות בכלל וצעירים עם מש"ה בפרט, אין כמעט ביטוי לשלב הבגרות המתהווה ). במקום זאת, Redgrove et al., 2016( כחלק נורמטיבי בהתפתחות עיקר תשומת הלב מופנית לתהליך החינוכי/שיקומי המתרחש בבית הספר ו/או בשוק העבודה להכנת צעירים עם מוגבלות לחייהם הבוגרים באמצעות Park & Bouck , 2018; Shogren & Wittenburg, תכניות מעבר (למשל הן מערך של פעילויות מתואמות תכניות מעבר .)2020; Wehman, 2013 וממוקדות תוצאה, שמטרתן לקדם את היכולות האקדמיות והתפקודיות של תלמידי החינוך המיוחד, כדי לסייע להם במעבר מפעילות בסביבת בית הספר לפעילות בסביבה על תיכונית, הכוללת לימודים והכשרה מקצועית, עבודה ותעסוקה נתמכת, חיים עצמאיים והשתתפות בחיי הקהילה, .)IDEIA Individuals with Disabilities Educational Act, 2004( . אחד המעבר ממערכת החינוך המיוחד אל שירותי השיקום לבוגרים האתגרים המשמעותיים בתהליך המעבר לבגרות של צעירים עם מוגבלות
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5