shalem

656 ליטל ברלב (ג) שירותים קהילתיים ומתקנים המיועדים לכלל האוכלוסייה יהיו זמינים לאנשים עם מוגבלויות באופן שווה, ויתנו מענה לצרכיהם". האמנה אינה מזכירה את המונח "מוסד" או "אל-מיסוד". המוקד בה הוא חופש הבחירה של האדם והכלה שלו בחברה. אנשים יכולים לטעון, כי במסגרת הבחירה החופשית אדם יכול להחליט כי הוא מעוניין לגור במוסד, ולכן המדינה צריכה להמשיך ולממן מוסדות, כך שיהיו אחת מאפשרויות הדיור העומדות בפניו. לטענת מומחים בין-לאומיים, טענה זו עומדת בניגוד , הגורס כי יש לספק לאדם סביבה המאפשרת לו לפתח 19 למהות של סעיף את האישיות שלו באופן מרבי. סביבה כזו אינה מתאפשרת במוסד, שבו רואים את האדם כחלק מקבוצה הומוגנית ולא כפרט שלו העדפות וצרכים ). משמעות הדבר היא שהמדינות החתומות Blank et al., 2011( אישיים על האמנה מחויבות לסגור את כל המוסדות ולהציע במקומם מסגרות דיור .)2018 בקהילה (גור, הזכות לשוויון היא ערך מרכזי במאבק לקידום מעמדם של אנשים עם מוגבלות. המשמעות של שוויון היא שילוב, הכללה והשתתפות בחברה. אין הכוונה ליחס שווה כמו לכל אדם אחר, שכן יש להביא בחשבון הן את העובדה כי מצבם הבסיסי של אנשים עם מוגבלות הוא שונה והן את קיומם של חסמים גלויים וסמויים, המונעים מהם שיתוף בתחומי חיים רבים. השגת שוויון ממשי דורשת מתן הזדמנות להשתתפות מלאה בחברה בכל תחומי החיים, ואי-לכך הפרדה מקהילה נורמטיבית פוגעת בשוויון ). פעילי זכויות רואים במוסדות אמצעים המפרים זכויות אדם. 2004 (זיו, לדעתם, הטיפול הניתן בהם אינו מאפשר לדיירים לממש הן את חופש הבחירה והן את זכויותיהם הבסיסיות כאזרחים הראויים להזדמנויות .)Mansell et al., 2007( ולפרטיות מדיניות האל-מיסוד של אנשים עם מש"ה בעולם 1.3 מדיניות האל-מיסוד, בהתייחס לאנשים עם מש"ה, פירושה העברת אנשים ממגורים במוסדות למגורים בקהילה. מדיניות זו מושתתת על תפיסת זכויות .)Rimmerman, 2017( ומבטאת שלילה מוחלטת של המודל המוסדי מוסד הוא מסגרת מגורים המספקת צורכי קיום בסיסיים, מאפשרת חיי חברה ומעניקה לדייר הזדמנות לממש חלק מיכולותיו, אולם מוסד אינו בית והוא חסר רכיבים שבית לרוב מעניק לדייריו, דוגמת תחושת שליטה, ) טוען כי המוסד הטוטלי 2006 ,1983 זהות, שייכות ופרטיות. גופמן ( מטיל חסם על החיים החברתיים בעולם שמחוצה לו. בחברה המודרנית

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5