shalem

644 היידי פלביאן ועדי בן-חמו גלוי בין מובילי מדיניות השילוב בבתי הספר ובחברה יתרום להבניית תהליכי שילוב ברורים במהלך הלימודים בבית הספר ויקל את תהליך ההשתלבות של בוגרים עם מש"ה בחברה בכלל ובעבודה בחינוך בפרט; . משתתפי המחקר ציינו מגוון יתרונות וחסרונות לשילוב בוגרים עם 3 מש"ה במערך החינוכי, תוך כדי הבעת מודעות לסיכונים שעלולים להיות, ללא הכנה מתאימה של הסביבה. המשתתפים הדגישו, כי שילובם והכלתם של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך תוביל לפיתוח חברה מכילה, אמפתית וערכית ובבניית תחושת מסוגלות בבוגרים המשתלבים. אך עם זאת, במהלך הדיון בחסרונות השילוב, הם התמקדו בחשש שהבוגרים המשתלבים ייפגעו מתהליכי שילוב לא מותאמים; . על אף חוסר המודעות לאפשרות לשלב בוגרים עם מש"ה במערכת 4 החינוך, כל המשתתפים טענו שאפשר לעשות כן. אף על פי כן, יש להתייחס בכובד ראש להמלצות המשתתפים למפות את מגוון התפקידים המתאימים לשילוב הבוגרים, לתכנן הכשרה מותאמת לכישורי הבוגרים, ולוודא שהם אכן מעוניינים להשתלב במערך החינוכי; . עיקרון חשוב בהחלטה לשלב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך 5 הוא היכרות עם כל בוגר, עם רצונותיו בתחום התעסוקה ועם מגוון יכולותיו, וכן בירור של רמת הליווי שהוא יזדקק לה בעבודתו. כיוון שטווח התפקוד של הבוגרים עם מש"ה רחב, הם שונים זה מזה בסוגי התמיכה ובהתאמות שיזדקקו להם; . חשוב להכין וללוות את כל קהילת בית הספר לפני שמתחילים בשילוב 6 של הבוגרים עם מש"ה בבית הספר. הכנה זו חייבת לכלול את ההורים ואת כל צוות המורים. התמיכה צריכה לכלול ליווי מצד גורמי מקצוע לצד פיתוח תשתיות לנגישות ומתן משאבים מתאימים. לסיכום, חשוב להדגיש, כי כל המשתתפים תמכו בשילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך בישראל. ממצא זה מעלה, שהדלת פתוחה לבוגרים אלה. אף על פי כן, הדרך ליצור הזדמנויות לבוגרים עם מש"ה ארוכה, ויש להקנות לסגלי החינוך ולקהילה ידע עדכני בנוגע ללקות, לתכנן תוכניות הכשרה מותאמות להם, לאתר תפקידים מותאמים ולשקול כיצד ללוות את כל השותפים בתהליכי השתלבותם של הבוגרים עם מש"ה בחברה בכלל ובמערכת החינוך בפרט, ליווי שיתרום למשתלבים ולמשלבים כאחד.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5