641 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך מש"ה: "כמו שמעסיקים מקבלים תגמול ותמריצים כלכליים לשילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בעסק שלהם, כך צריך להיות גם במוסדות חינוך", אמרה מנהלת אגף חינוך, וכך גם ציינה עובדת סוציאלית: "אי אפשר לצפות מהצוות החינוכי בבית הספר לשנות את תהליכי עבודתם, לשלב ולעבוד קשה יותר, וכל זאת בלי שיקבלו תגמול כספי". עקרונות מנחים בשילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך מודגש, כי לאדם 1988 בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"חעם מוגבלות עומדת הזכות לבחור את מקום התעסוקה עבורו, ובלבד שהוא כשיר לתפקיד, ועל מקום העבודה לבצע התאמות עבורו. לפיכך, המשתתפים נשאלו אילו עקרונות מנחים צריכים לעמוד בשילוב בוגרים עם מש"ה, שיהיו מעוניינים לעבוד במערך החינוך. משתתפי המחקר ציינו שלושה עקרונות עיקריים, שעל בסיסם הם ממליצים לתכנן את ביצוע תהליכי השילוב. מהמשיבים ציינו, כי התבחין העיקרי לשילוב בוגרים עם מש"ה 42% במערכת החינוך חייב להיות רמת התפקוד של הבוגר. אחת העובדות הסוציאליות הסבירה: "מנעד הלקות רחב מאוד. אין כל קשר ממשי בין הכותרת של בוגר עם מש"ה לבין מה שהוא יכול לעשות באמת. צריך לבדוק מהן היכולות ורק אז לבדוק אם יש תפקיד מתאים במערך החינוך". מנהלת אגף חינוך ציינה: "רצונו של האדם כבודו, אך יכולותיו של הבוגר עם מש"ה הן המשמעותיות ביותר. לא נרצה לשלב בוגר עם רמת תפקוד נמוכה, שהופך להיות נטל על המערכת". ) התייחסו לנטיית הלב של הבוגר. מנהלת 29% כשליש מהמשתתפים ( בית ספר הסבירה זאת היטב באומרה: "הרצון של האדם הוא מקור המוטיבציה להתגבר. אני רואה את זה עם תלמידים, כשהם רוצים משהו הם פתאום מתמודדים ומתגברים על כל הקשיים. אז בטח זה יהיה כך גם עם בוגרים". מנהלת אחרת אמרה: "אם הבוגר רוצה להשתלב במערך החינוך סימן שיש בתוכו גם את היכולות. תפקיד החברה לתת לו את הכלים והליווי המתאים". בדומה לכך התבטאה עובדת סוציאלית: "לכל אדם מגיעה הזכות לעבוד במה שהוא אוהב ורוצה". מהמשתתפים, משלב למעשה 29% תבחין אחר, שבא לידי ביטוי בקרב את שני התבחינים הקודמים. תבחין זה מתייחס לצורך לשלב את הבוגר עם מש"ה בהתאם לרצונו ולצרכיו גם יחד: "כל אחד רוצה להיות משהו.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5