640 היידי פלביאן ועדי בן-חמו שעברו. הם יודעים כמה קשה ללמוד. הם יכולים להיות אנשי צוות תומכים ועוזרים למורים האחרים". ואולם, כשנשאלו המשתתפים ישירות באילו תפקידים אפשר לדעתם 66% לשלב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך, הם הציעו מגוון אפשרויות: מהמשיבים קבעו באופן כללי שאפשר לשלב כל בוגר עם מש"ה בהתאם למיומנויות שלו, תוך התייחסות ליכולותיו לתרום למסגרת החינוכית: "צריך לברר מהן החוזקות של הבוגר, מהם התחומים שמעניינים אותו, ובהתאם, למצוא תפקיד בבית הספר [...] יש כל כך הרבה תפקידים, ואם רק רוצים – מצליחים" (עובדת סוציאלית). אחת ממנהלות בתי הספר התייחסה למכלול תפקידים, כולל אלה שאינם קשורים ישירות לחינוך, וכן לבוגרים עם מש"ה ברמת תפקוד נמוכה יחסית: "מה הבעיה? לתרום למערכת החינוך יש מיליון דרכים. לא רק מורה. כל אחד הוא איש צוות חינוכי גם אם הוא עוזר בתחזוקה השוטפת". ציטוט מייצג לנכונות למצוא דרכים לשלב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך מובא מפיה של מנהלת עמותה לקידום בוגרים עם מש"ה: "יכולתם לתרום לפעילויות חברתיות אדירה. בוגרים עם מש"ה אוהבים חברה ואוהבים לתרום בפעילויות חברתיות. לא מהמשתתפים ציינו 34% חסרות כאלה בבית הספר". מנקודת מבט דומה, את תפקידי המנהלה כאפשרויות השתלבותם התעסוקתית של בוגרים עם מש"ה: "כמות העבודה שיש במזכירות פשוט לא ניתנת לתיאור. בטוח שניתן לשלב שם בוגר עם מש"ה כעובד קבוע" (מנהלת אגף חינוך). התנאים הדרושים לשילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך משתתפי המחקר הביעו הבנה, כי תהליך השילוב של בוגרים עם מש"ה בתעסוקה בכלל ובמערכת החינוך בפרט אינו דבר של מה בכך ושיש להיערך מהמשתתפים 58% לו, והתבקשו לפרט את תנאי הבסיס הדרושים לתהליך. הדגישו את הצורך לבנות תוכניות שילוב וליווי בבתי הספר ולערוך שינוי מערכתי. אחת העובדות הסוציאליות ריכזה בדבריה את ההתייחסויות הללו באומרה: "אי אפשר פשוט לשלוח בוגר עם מש"ה לעבוד במערכת חינוך. מעבר להכשרה שניתן לו צריך להכשיר את המערך המקבל. צריך לתכנן תוכנית פרקטית. צריך להכין את [ה]שטח, את המורים ואת כולם". נוסף מהמשתתפים ציינו, כי חשוב שאת בית הספר, הצוות המשלב 30% על כך, מהמשתתפים 12% והמשתלבים עצמם ילווה בתהליך השילוב גורם מייעץ. ציינו, כי צריך להקצות משאבים לעידוד צוותי החינוך לשלב בוגרים עם
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5