shalem

639 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך ייערכו כראוי לשילוב. שילוב לא מותאם ללקות יגרור בתורו, לטענתם, נזק למשתלב עצמו ויעצור את תהליך השילוב כולו. אחת ממנהלות בתי הספר אמרה: "מש"ה זו לא נכות פיזית שמספיק לספק נגישות לכיסא גלגלים או משהו כזה [...] זו לקות שצריך להבין את המורכבות שלה לפני שמתחילים לשלב. בוגרים עם מש"ה הם רגישים לכל דבר, ואם לא ניערך בהתאם הם ייפגעו רגשית ולא ינסו שוב". עובדת סוציאלית אמרה: "אם לא יכינו את קהילת המורים והתלמידים להיבטים השונים של מש"ה תיווצר דחייה הדדית, שקשה יהיה לתקן". מהמשתתפים התייחסו להיבטים היישומיים 41% מנקודת מבט אחרת, שיפגעו בשילוב: "אנשים עם מש"ה זקוקים בוודאי לעזרי הוראה מתאימים, כדי להתגבר על קשיים בכתיבה וקריאה, עזרים שאין בכל בית ספר" (מנהלת בית ספר). מנהלת אחרת אמרה: "ומה יהיה עם כוח האדם? גם כך הצוות החינוכי לא עומד במטלות. שילובם של בוגרים עם מש"ה יוסיף עומס, ואין 16% לבתי הספר את המשאבים להתמודד עם העומס בצורה מיטבית". מהמשתתפים הזכירו קשיים המופיעים היום בשילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים וטענו שהם יקשו גם בשילוב הבוגרים. מתכשרת לניהול הסבירה: "כמורה לחינוך מיוחד, שאחראית על שילוב תלמידים עם לקויות קלות יחסית, אני נתקלת בחוסר תנאים לימודיים וחוסר רצון של הצוות לשלב [...] וזה כשחייבים לפי החוק [...] אז מה יהיה אם יבואו אנשי חינוך עם מש"ה? מי יעזור להם?" מהמשתתפים 4% מתוך הכרה בקהילה הרחבה של בית הספר, התייחסו גם לצורך להכין את הורי התלמידים לשילוב, כפי שציין אחד המנהלים: "ההורים של הילדים בבית הספר לא יסכימו לקבל איש צוות עם מש"ה ולכן זה ייכשל [...] זה עלול לפגוע בבוגרים עם המש"ה. הם לא ישולבו כראוי וייפגעו, כך שהם לא יוכלו להתגבר ולהשתלב בעתיד". תפקידים במערכת החינוך שאפשר לשלב בהם בוגרים עם מש"ה מהמשתתפים 18% אף שהריאיון התמקד בשילוב במערכת החינוך, רק התייחסו ישירות לאפשרות לשלב בוגרים עם מש"ה בתפקידים שהם חינוכיים במהותם. אף על פי כן, אלה שעשו כן ביטאו אופטימיות בנוגע לאפשרות לשלבם בתחומים אלו בעתיד, כדבריה של אחת ממנהלות בתי הספר: "אין כל סיבה שלא ישתלבו כתומכי הוראה בכיתות היסוד. גם הם יכולים ללמד תלמידים עם הנחייה של המורה בכיתה". כמוה אמרה מנהלת אגף חינוך: "בוגרים עם מש"ה בעלי תפקוד גבוה מודעים לתהליך הלמידה

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5