638 היידי פלביאן ועדי בן-חמו הבנת יתרונות השילוב של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך מרבית משתתפי המחקר ציינו בתשובותיהם את היתרונות שהם מזהים בשילוב של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך, יתרונות שמתקשרים לאלה שהוזכרו גם בשלב בירור תפיסת מטרות השילוב של תלמידים עם מש"ה במערכת החינוך. יתרונות אלה אפשר לחלק לשני סוגים עיקריים: מהמשתתפים 34% יתרונות לבוגרים עם מש"ה ויתרונות לחברה ולקהילה. ראו בשילוב תרומה לחברה ולקהילה והדגישו את היבט הגברת הרגישות לאחר: "חברה בריאה וערכית היא חברה שמכירה את האחר ומשלבת 16% ברגישות וחמלה את השונה" (מובילת שילוב בעמותה). נוסף עליהם, מהמשתתפים טענו, שהשילוב מביא עימו "תהליך חיזוק הקהילה, החוסן אחרים 8% החברתי והערבות ההדדית שבין האזרחים" (עובדת סוציאלית). הדגישו, שהשילוב מסייע לחברה "ללמוד מתוך המשולבים בכל הנוגע לדרכי התמודדות עם אתגרים, בד בבד עם היתרונות הכלכליים לחברה, בכך שיהיו בה בוגרים תורמים ולא רק נזקקים" (עובד סוציאלי). כמו כן, רבים מהמשתתפים התייחסו לתרומת השילוב לבוגרים 23% עם מש"ה עצמם בהקשר של פיתוח תחושת השייכות לחברה. מהמשתתפים הדגישו את החשיבות שבפיתוח תחושת שייכות ומשמעות אישית מעצם התרומה לסביבה: "לתת להם להרגיש שהם תורמים זה החלק הכי חשוב. הם ירגישו שייכים ויסכימו לקבל עזרה ולתת [...] כשהיו בבית ספר כתלמידים הם תמיד היו החלשים שקיבלו [...] חשוב לתת להם היום להרגיש שהם מסוגלים לתרום לסביבה" (מנהלת בית ספר). מתכשרת מהמשיבים, הסבירה את התפיסה במשפט אחד, 18% לניהול, המייצגת המדגיש את ההדדיות שבמהות תהליך ההשתלבות: "היתרון העיקרי עבור הבוגרים הוא יצירת ההזדמנות לעבוד במערכת שכל השנים דאגה להם כתלמידים". הבנת חסרונות השילוב של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך לצד היתרונות, המשתתפים במחקר הסבירו את האתגרים והחסרונות, העלולים, לדעתם, לפגוע בתהליך ההשתלבות של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך כעובדים. חשוב לציין, כי כל המשתתפים ייחסו את הקשיים לחוסר בהיערכות מתאימה מצד מערכת החינוך והצוות החינוכי מהמשתתפים טענו שגורמים במערכת 39% לשילוב, ולא למהות הלקות. החינוך אינם מכירים את מהות הלקות של בוגרים עם מש"ה, ולכן לא
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5