637 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך עתיד שיהפוך להיות אוכלוסייה תומכת ומקבלת [...] יותר ראיית האחר, אז השילוב, גם של תלמידים וגם של בוגרים, השילוב בבית הספר הוא בהחלט נכון [...] השילוב תורם להגיע לחברה הטרוגנית [...] לא להסתיר חלקים של האוכלוסייה". מהמשתתפים הדגישו את תרומת השילוב 23% בהמשך לתפיסה זו, בבית הספר לכלל התלמידים. לתפיסתם, הלימודים המשותפים מלמדים את כלל התלמידים שכולם יכולים לתרום: "כל התלמידים, אלה שאובחנו ואלה שכביכול 'רגילים', כולם צריכים לשפר מיומנויות למידה וכישורים חברתיים [...] זה פועל לשני הצדדים, גם לחברה וגם לבוגרים, שנדע לקבל משתתפים נוספים התייחסו באופן 16% אותם וללמוד אחד מהשני". ברור לקשר שבין שילוב התלמידים עם מש"ה בבית הספר להשתלבותם כבוגרים עצמאיים בחברה. כך, לדוגמה, אמרה מנהלת אגף חינוך: "בית ספר הוא רק התחלה של שילוב, הוא לא המטרה. בית הספר נועד להכין את כולם לחיים עצמאיים כבוגרים. גם את הילדים המצליחים, ובמיוחד את אלה עם האתגרים הקשים, כמו התלמידים עם מש"ה". עמדות המשתתפים כלפי שילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך כל המשתתפים ביטאו תמיכה בשילוב של בוגרים עם מש"ה כעובדים 19% במערכת החינוך, אך הם נבדלו זה מזה בעוצמת ההסכמה. מהמשתתפים הסכימו, כי חשוב לקדם את שילובם של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך, אך גם הביעו הסתייגות קלה באומרם: "השילוב מחייב ליווי אדם בוגר נוסף, שיתמוך ויעזור בעת הצורך, מבלי להכביד על צוות המורים" (מנהלת בית ספר) או טענו: "שילובם של בוגרים עם מש"ה בתפקוד נמוך צריך להיות בתפקידים שאינם בהכרח חינוכיים, כמו, למשל, 32% לעזור לאב הבית" (מנהלת אגף חינוך). להבדיל, ההסתייגות שהביעו מהמשתתפים, לאחר שהביעו תמיכה עקרונית בשילוב בוגרים עם מש"ה בבתי הספר, הייתה: "יש לתכנן את התהליך היטב, כך שכולם ירוויחו ממנו" , טענו 49% (מתכשר לניהול בית ספר). עם זאת, כמחצית מהמשתתפים, באופן חד-משמעי ונטול הסתייגויות: "שילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך בישראל הינו הכרחי, על מנת להשלים את תהליך השילוב שמתחיל העובדות הסוציאליות 15 בגיל צעיר" (עובדת סוציאלית). ראוי לציין, כי כל שהשתתפו במחקר זה הסכימו כי השילוב הוא חלק הכרחי מיישום חוק השילוב וחוק שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5