shalem

635 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך: עמדותיהם של מובילי שילוב והכלה כדי לבחון את עמדותיהם של מובילי מדיניות בתחום השילוב של בוגרים עם צרכים מיוחדים, בנוגע לשילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית כאנשי צוות מנהלי 15 אנשי חינוך מתחומים שונים: 75 בבתי ספר ובגני ילדים, רואיינו עובדים סוציאליים המלווים 15 מתכשרים לניהול בתי ספר, 15 בתי ספר, מנהלים בעמותות או מנהלי הוסטלים 15 בעבודתם בוגרים עם מש"ה, נשים 69 מנהלי אגפי חינוך. במרואיינים נכללו 15 לבוגרים עם מש"ה ו- שנים. המשתתפים 21 גברים, שכולם עסקו בתפקידם שנתיים עד 6 ו- שאלות, בנוגע לעמדותיהם 20 רואיינו ריאיון אישי מובנה למחצה, ובו כותפיסותיהם, לגבי הרעיון לשלב בוגרים עם מש"ה כעובדים במערכת החינוך. בין השאר, התבקשו המרואיינים להצביע על הכלים שהם זקוקים להם כדי להצליח בתהליך השילוב. בניתוח התוכן של תמלולי הראיונות הוגדרו קטגוריות על בסיס היבטים ) והוגדר תבחין אחיד 2016 בולטים אשר חזרו על עצמם (צבר בן-יהושוע, לצורך ניתוח כלל הראיונות על פי חוקיות קבועה. הקטגוריות הראשוניות הוגדרו בהתאם לשאלות הריאיון ונבנו על בסיס מרכיבים בולטים, חשובים, מעניינים וחוזרים בנתונים שנאספו. נעשה ניסיון ליצור קטגוריות מובחנות ככל האפשר. בהמשך, הוגדרו שאר הקטגוריות והתבחינים לכל שאלה. בדרך זו זוהו שמונה תחומים עיקריים, התורמים להבנת הדרכים היעילות לקדם שילוב של בוגרים עם מש"ה בתעסוקה במערכת החינוך: מידת ההיכרות של המרואיינים עם ילדים או בוגרים עם מש"ה; תפיסת מטרות השילוב של תלמידים עם מש"ה במערך החינוך בישראל; עמדות המשתתפים כלפי שילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך; הבנת יתרונות השילוב של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך; הבנת חסרונות השילוב של בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך; תפקידים במערכת החינוך שאפשר לשלב בהם בוגרים עם מש"ה; התנאים הדרושים לשילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך; עקרונות מנחים בשילוב בוגרים עם מש"ה במערכת החינוך (ראו פירוט התחומים בהמשך). מידת ההיכרות של המרואיינים עם ילדים או בוגרים עם מש"ה כבסיס להבנת עמדותיהם ותפיסותיהם של משתתפי המחקר, בנוגע לתהליך השילוב של בוגרים עם מש"ה, כאנשי צוות במערכת החינוך, נבדקה היכרותם של המשתתפים עם ילדים או בוגרים עם מש"ה. היכרות

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5