shalem

634 היידי פלביאן ועדי בן-חמו מכך, רק מעטים מהבוגרים מועסקים בשוק העבודה החופשי, ההיצע התעסוקתי המוצע להם מצומצם ביותר ואין מוצעת להם הכשרה מתאימה ). למעשה, על אף ההסכמה בדבר Migliore et al., 2008 ;2012 (בוקניק, החשיבות שבשילוב בוגרים עם מש"ה בתעסוקה, רובם מועסקים במסגרות מוגנות ומופרדות או שאינם מועסקים כלל. אומנם, ייתכן שמקצת הקשיים לשלב בוגרים עם מש"ה בשוק העבודה נובעים ממאפיינים אישיים או מחוסר במיומנויות ובכלים להשתלבות, אך אין ספק, כי מרביתם נובעים מחוסר נגישות פיזית ומדעות קדומות, בהן האמונה כי אין הם צפויים להיות עובדים יעילים או ששילובם יגרום פגיעה כלכלית במקומות העבודה ), כי מיעוט השילוב של 2012 ). בהקשר זה הדגיש בוקניק ( 2010 (פפרמן, בוגרים אלו בשוק העבודה מזין את התפיסה המוטעית בנוגע ליכולתם לתרום לחברה כעובדים עצמאיים. בעקבות זאת, מעסיקים, בני משפחה ומלווים בתחום התעסוקה של בוגרים עם צרכים מיוחדים מרבים להפנות את הבוגרים עם מש"ה למסגרות התנדבותיות ששעות העבודה מצומצמות בהן, .)Trembath et al., 2010( ואין הן מחייבות הכשרה בתחום מקצועי מסוים לסיכום, אף שמגמת השילוב הולכת ומתחזקת בתחום התעסוקה, ובוגרים רבים עם צרכים מיוחדים משתלבים במקומות עבודה שונים, אפשרויות התעסוקה הפתוחות לפני בוגרים עם מש"ה מצומצמות, וכן גם ההכשרה המוצעת להם לקראת המעבר לחיים כבוגרים. חובתנו כחברה משלבת להעניק לבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שוויון הזדמנויות, כדי לאפשר להם לחיות חיים נורמטיביים ועצמאיים ולעסוק בכל תחומי התעסוקה כאנשים בלא מוגבלות, וכך לפתוח לפניהם אפשרויות שיתאימו למגוון רצונותיהם, צורכיהם וכישוריהם. באופן ספציפי, היום, בוגרים עם מש"ה אינם משולבים במערכת החינוך כעובדים מן המניין, ובין המחקרים, שעניינם העסקת בוגרים עם מש"ה, לא נמצאו מחקרים המתמקדים באפשרות לשלבם בתחום החינוך. אומנם, לכאורה, אין הם מנועים מכך, אך אפשרות זו כלל אינה מוצעת להם, וייתכן מאוד שהסיבות לכך הן הדעות הקודמות שגרמו גם להיעדר תוכניות הכשרה פורמליות מתאימות. כדי לקדם את הנושא, יש להבין את עמדותיהם של מי שמובילים תהליכים ליישום מדיניות השילוב וההכלה בישראל וללמוד על התנאים והתהליכים הנדרשים, לצורך הכשרה ושילוב של הבוגרים עם מש"ה במסגרות חינוך.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5