633 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך שילוב בוגרים עם מש"ה בחברה ובתעסוקה עידוד התעסוקה של בוגרים עם צרכים מיוחדים בכלל, ובוגרים עם מש"ה בפרט, נובע משני מניעים עיקריים: ההבנה, כי תעסוקה תורמת לשמירת בריאותם הנפשית של הבוגרים וההכרה בתעסוקה כתהליך משמעותי בהכלת אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה ). הכרה זו תרמה Petner-Arrey et al., 2015; Rao & Polepeddi, 2019( לקידום תהליכי חקיקה רשמיים, לעידוד שילוב של אנשים עם צרכים מיוחדים בחברה ובעולם התעסוקה, כפי שהחל בישראל בחקיקת חוק . ואולם, תהליך החקיקה 1988 שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"חוהשינויים התפיסתיים שהוא גרר לא הביאו לשינוי המיוחל בתחושות השייכות והמעורבות החברתית של אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם, ועדיין אין הם מרגישים כי התבססה אווירה המקבלת את האדם באשר הוא אדם. נוסף על כך, בוגרים עם מש"ה מרבים לדווח שהם חשים בדידות בקהילות שהם חיים בהן, תלויים וחסרים הזדמנויות לעצמאות בחברה ). כיוון שתעסוקה וקריירה הן היבטים מרכזיים 2017 (קופפברג ואחרים, וחשובים בחיי הבוגר והן מעצימות את עצמאותו, חשוב ליצור המשכיות בין תקופת הלימודים בבית הספר לתהליכי התעסוקה כבוגרים, ולשלב בשוק העבודה אדם עם מש"ה שסיים את לימודיו במערכת החינוך ). אף על פי כן, שוק העבודה בישראל, כמו בעולם, Hunter et al., 2019( .)2012 מציע מגוון אפשרויות מצומצם בלבד לבוגרים עם מש"ה (בוקניק, שנים. 21 בישראל, אנשים עם מש"ה מוגדרים כבוגרים בהגיעם לגיל עד גיל זה הם משולבים במסגרות חינוך מתאימות, באחריותו של האגף לחינוך המיוחד במשרד החינוך. בהגיעם לבגרות, האחריות לשלבם בכל תחומי החיים (תעסוקה, מעונות, פנאי ועוד) עוברת לידי משרד הרווחה והשירותים החברתיים, בשיתוף המוסד לביטוח לאומי ומשרד הבריאות , וחוק שוויון 2018 ). חוק חינוך מיוחד, התשע"ח- 2011 (ניסים ואחרים, , מחייבים את משרד הרווחה, 1998 זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"חכמו במקומות נוספים בעולם, לתת מענה תעסוקתי יומי לבוגרים עם מש"ה ולעודד שילוב שוויוני שלהם בהתאם ליכולותיו ולרצונותיו של כל בוגר, להציע לו הכשרה מתאימה ולהקפיד על עקרונות שוויון ההזדמנויות .)2021 לאנשים עם מוגבלויות ואיסור האפליה בתעסוקה (משרד הרווחה, אף על פי כן, הבוגרים עצמם והוריהם מדווחים לא פעם כי מוצעות להם אפשרויות תעסוקה פשוטות, שאינן מתאימות ליכולותיהם. יתרה
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5