630 היידי פלביאן ועדי בן-חמו ובפרט, עליה לתכנן את תהליך ההשתלבות של בוגרים עם מש"ה, כיוון שהם הקבוצה הגדולה ביותר מבין קבוצות הבוגרים עם צרכים מיוחדים ). בשל נתונים Lifshitz, 2000( שנים 88–66 וכיוון שתוחלת חייהם היא אלו, מפתיע לגלות כמה מעטים הם הבוגרים עם מש"ה המשתלבים במערכת החינוך, המערכת שהכשירה אותם להשתלב בבגרותם בחברה. לקראת סוף המאה העשרים התפתחה בעולם תפיסה חינוכיתחברתית שלפיה הזכות לחינוך היא אחת מזכויות היסוד של כל אדם ושהימנעות ממתן חינוך ראוי לילדים עם צרכים מיוחדים, בייחוד בשלבים הראשונים לחייהם, שוללת מהם את ההזדמנות לממש את עצמם, לפתח ). במשך Akpokiniovo, 2017( את אישיותם ולהשתלב בחברה כבוגרים הזמן השתנתה התפיסה בנוגע לתפקיד השילוב במערכת החינוך. בין השאר, הקהילה המקצועית והאנשים עם הצרכים המיוחדים עצמם ביקרו את השימוש במונח "שילוב" והרחיבו את משמעותו תוך הוספת המונחים "הכלה והשתלבות". בהתאם, ההנחה שלפיה הציבור צריך לחיות "לצד אנשים עם מוגבלות" הוחלפה בקריאה לחיות "עם אנשים עם מוגבלות" ). הפרט עם המוגבלות החל להיתפס כאדם שלם, 2017 (קופפברג ואחרים, כזה שצרכיו, רצונותיו ושאיפותיו קודמים לתיוגו כאדם נכה, מוגבל או שונה .)2021 (נוימן, הורים ואנשי חינוך פעלו לעודד שילוב והשמה של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, והשינויים החברתיים שחוללו הובילו להתאמת החקיקה למצב בשטח, בישראל ובמגוון מדינות מערביות. בישראל, לדוגמה, עוגנה זכות יסוד זו בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, , שהוגדרה בו מהות המונח "אדם עם מוגבלות": "אדם עם 1998 התשנ"חמוגבלות הינו אדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום או יותר מתחומי החיים העיקריים, אדם שמחמת חוסר התפתחות או התפתחות לקויה של כושרו השכלי, מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לטיפול". עם השנים השתנתה התפיסה בנוגע למוגבלות, וגם שינויים אלה באו לידי ביטוי בחקיקה ובהגדרות של ארגונים רפואיים שונים. כך, )World Health Organization, 1980( לדוגמה, ארגון הבריאות העולמי קבע, שאדם עם לקויות יכול להשתלב בחברה בעזרת התאמות שונות, ואין זו אלא החברה, שבתפיסתה את הלקויות כמגבלות מונעת ממנו להשתלב, וכך מחמירה את השפעת הלקות על כל תחומי חייו של האדם. שנים לאחר קביעה זו, הורחבה הטלת אחריות החברה להשתלבותם של האנשים עם
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5