shalem

629 שילוב בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית במערכת החינוך ), אך יש שונות רבה בין המאובחנים ברמת 70 מהנורמה הממוצעת (פחות מהתפקוד שלהם, גם כאשר רמת המשכל דומה. מבין הבוגרים שאובחנו עם מש"ה, יש המתקשים מאוד בתהליכי חשיבה, דוגמת: היסק, פתרון בעיות, תכנון, חשיבה מופשטת, שיפוט, למידה אקדמית ולמידה מניסיון. אחרים, ובעיקר אלה שמתאפיינים במוגבלות שכלית קלה בלבד, יכולים בעזרת תיווך נקודתי מתאים ותמיכה חברתית ללמוד ולפתח עצמאות במרבית ). אם כן, כשבוגרים עם צרכים Feuerstein et al., 2006( תחומי החיים מיוחדים, ובעיקר בוגרים עם מש"ה, משתלבים בחברה, יש לבחון כל מקרה לגופו ולהימנע מהגדרות מופשטות ומכלילות. זאת ועוד, אומנם בעבר לקות זו נתפסה כלקות סטטית, אך היום היא נחשבת תופעה דינמית, כזאת העשויה להשתנות בעזרת תיווך של תוכניות מותאמות אישית ובעזרת ). מכאן, שיש להמשיך לפתח 2016 תמיכה מתאימה (שלום ואחרים, תוכניות לקידום בוגרים עם מש"ה, תוך כדי ביצוע מחקרי הערכה ומחקרי עומק, שיאפשרו הבנה מעמיקה יותר של הלקות. השילוב כחזון חברתי מעוגן בחקיקה הקריאה לשלב תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך נובעת מחזון, שלפיו בבגרותם הם ישתלבו בחברה הסובבת אותם. עם השנים התפתחה גישה, שלפיה,, אדם עם צרכים מיוחדים יכול לתרום לסביבתו במגוון יכולות, ולכן שילוב התלמידים צריך שיכלול לא רק היבטים לימודיים ושיתקיים לא רק בבתי הספר, אלא יש לפתח תהליכי הכלה מלאים. לשם כך יש לפתח מודלים עדכניים לשילוב, כאלה המתבססים על ההבנה כי שילוב תורם הן למשתלבים הן למשלבים ולבססו על שני ערכים הומניים: החברה אחראית לכל אנשיה; כל אדם יכול לתרום לחברה בדרכו (פלביאן, ) הדגישו כי האינטראקציה ההדדית בין 2017 ). קופפברג ואחרים ( 2015 הקהילה לאנשים עם צרכים מיוחדים מעצימה את שילובם של האחרונים,, כיוון שבמהלכה הם מפתחים תחושת מסוגלות ומוטיבציה. שני גורמים עיקריים משפיעים על תהליכי השילוב של בוגרים עם צרכים מיוחדים בחברה: מוכנות החברה לשלבם והכלים והמיומנויות שרכשו ). הגישה 2007 במשך השנים להתמודדות עם לקותם (איגל ומליחי, ההומניסטית ותהליך ההכלה של בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מתייחסים לאיכות החיים של הבוגרים ונותנים להם מקום להביע .)Reiter, 2008, 2016( את רצונותיהם ולהגשים את מטרותיהם בחברה ככלל, על החברה לתכנן כיצד לשלב ולהכיל בוגרים עם צרכים מיוחדים,

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5