shalem

628 היידי פלביאן ועדי בן-חמו מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מגוון סיבות יכולות להביא להופעת מש"ה, אך בדרך כלל היא מופיעה בעקבות פגיעה המתרחשת לפני הלידה או בסמוך אליה. הגורמים השכיחים למוגבלות שכלית התפתחותית הם פגיעות פנימיות או חיצוניות במהלך ההיריון והלידה, השפעות של אלכוהול וסמים ופגיעות פיזיות. רק בשליש ). מאז שנות 2016 מהמקרים הגורם הוא סיבות גנטיות (שלום ואחרים, השישים של המאה העשרים ועד היום, אבחון ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) מתבסס על שני תבחינים עיקריים: רמת אינטליגנציה נמוכה וקשיים משמעותיים בהתנהגות מסתגלת למציאות. אף שהתבחינים לאבחון הלקות לא שונו לאורך הזמן, שינוי בתפיסה החברתית בנוגע ללקות ולאפשרות של פרטים עם מש"ה להשתלב בחברה הביא להחלפת המונחים "פיגור שכלי" ו"ליקוי מוחי", שבמהותם מייצגים לקות סטטית, שאי אפשר לשנותה, במונח מש"ה, המבטא דינמיות והתפתחות ). בעקבות מחקרים Lifshitz, 2000( אפשרית בקרב אנשים עם לקות זו )American Psychiatric Association, 2013( DSM-V - חדשים, כותבי ה קבעו תבחינים חדשים לתסמונת, ואלו מקובלים היום ברוב מדינות העולם לאבחון ילדים עם מש"ה. התסמינים – פער משמעותי יחסית לבני אותו גיל בשלושה מאפיינים עיקריים: – מוגבלות בתפקוד אינטלקטואלי. מוגבלות כזאת מאובחנת בעזרת מבחנים קליניים ומבחני אינטליגנציה, שמטרתם לקבוע את רמת המשכל ). מבחנים אלה מצביעים בעיקר על קשיים בפתרון בעיות, תכנון, IQ( חשיבה מופשטת, שיפוט ולמידה מניסיון; – מוגבלות משמעותית בתפקוד הסתגלותי. מוגבלות הבאה לידי ביטוי בפער ביכולת לעמוד באמות המידה ההתפתחותיות והחברתיות, בהקשרים של עצמאות אישית ואחריות חברתית; – המגבלות האינטלקטואליות וההסתגלותיות מופיעות במשך תקופת .18 ההתפתחות של הילד ולפני גיל אף שיש הסכמה בנוגע למרכיבי ההגדרה, במקומות שונים בעולם נהוגים תהליכי אבחון שונים, המתבססים על מבחני אינטליגנציה שונים, ומכאן ,DSM-V- שהם מתוקפים באופנים שונים. בישראל אומצה ההגדרה של ה . בהתייחס לתבחין רמת 18 שלפיה יש לאבחן בוגרים עם מש"ה לפני גיל ), אנשים עם מש"ה מתאפיינים ברמת משכל נמוכה במידה ניכרת IQ משכל (

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5