621 שיטות קונסטרוקטיביסטיות תתנה מענה ללמידה שיש עמה התייחסות לנושא כללי מסוים, תוך כדי מרחב לביטוי אישי והתפתחות אישית של כל לומד. מבט לעתיד הרפורמות בחינוך המיוחד והרגיל ברוכות, אבל הן בבחינת שינוי הכרחי אך לא מספיק. עדיין חסרה שמיעת קולו של הפרט עם המוגבלות – ילד או בוגר. בכל מצב שבו נעשות החלטות לגביו יש לראות בו.ה משתתף שהוא חלק אינטגרלי בדיונים הנוגעים לו.ה. יש להקשיב ולקבל את חוות דעתו, בין שהדבר עולה באופן ספונטני ובין שמדובר במענה לשאלה או בירור מצב. כיום מקובל וידוע לומר "אל תעשה דבר הנוגע אליי בלעדיי", אך קיים פער בין הרעיון לבין ביצועו, וכך, במקרים רבים נשאר מן הרעיון המלל בלבד. על פי התפיסה ההומניסטית, מעבר לתקנים ולהנחיות, ואף לעיתים בניגוד לדעתם של הורים ובשונה ממצאי אבחונים של אנשי מקצוע, יש להקשיב לפרט עצמו. ההקשבה אליו.ה תאפשר ראייתו כסובייקט ייחודי, כפי שאייל שחל מתאר בשירו שלעיל, "אֲנִי אָדָם. אָדָם ׁשָלֵם". בראייה לעתיד יש לקבוע כי שמיעת קולו של "אדם", בנוגע לחוויות חייו ולהחלטות על שינויים בחייו, תהיה קביעה בסיסית המתייחסת לכל אדם, גם אדם שיש לו קושי בתקשורת מילולית מקובלת, בעטיָם של גיל צעיר או של מוגבלות מסוימת. להמלצה זאת, של הקשבה לקולו של הלומד תוך כדי ההוראה בכיתה וכן מחוצה לה, יש השלכות לדרכי הכשרת המורים. יש לשלב בתוכניות של מכללות ואוניברסיטאות את הנושאים של תפיסה הומניסטית וההשלכות שלה לגבי מערכת היחסים בין מורה לתלמיד כדיאלוג. שמיעת קולו של ה"משולב" ושל ה"משלבים" תיתן ביטוי לחזון החינוכי של טיפוח חברה שבה ילדים ובוגרים עם מוגבלות הם חלק בלתי נפרד מההווי החברתי הכללי. יש להמשיך ביתר שאת את שינוי העמדות בחברה, מהדרה לקבלה ולהורדת מחסומים. תשומת לב מיוחדת יש לתת להנגשה טכנית, חברתית ובין-אישית. גם ההתקדמות בטכנולוגיה הדיגיטלית והתפתחותה המואצת יכולות לתרום להשתלבותם של לומדים עם מוגבלות. התקשורת הסלולרית מאפשרת לאנשים רבים עם מוגבלות לתקשר עם אחרים כפי שלא יכלו לעשות זאת עד כה, באמצעים של "נייר ועיפרון" בלבד. נראה, אם כן, שהעתיד צופן בחובו אתגרים משמעותיים בחינוך לומדים עם מוגבלויות וללא מוגבלויות לקראת חברה הטרוגנית. למידה משמעותית ולומדים עם מוגבלות
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5