shalem

620 נשאלת השאלה, כיצד ניתן לטפח יכולות בממד האישיותי שיחזקו את הכישורים הבין-אישיים של הפרט, כישורים ליצירת קשר אישי עם הזולת וכן כישורים להעצמתו.ה להתמודד עם העמדות הסטריאוטיפיות כלפיו.ה. נראה, כי חינוך המבוסס על תפיסה הומניסטית ועל שיטת הוראה קונסטרוקטיביסטית יאפשרו את טיפוח הפרט ברוח זו. שינוי מטרת החינוך – מפיתוח תפקודים לעצמאות למטרה של העצמת האוטונומיה של הפרט המבוססת על טיפוח האישיות שלו ועל חיזוק הכושר שלו להכוונה עצמית ולסנגור – יאפשר את השתלבותו בקהילה ויקדם אותה. טיפוח הפרט והכנתו לחיים אינם יכולים לעמוד בפני עצמם. שינוי דעת קהל, הורדת מחסומים, שנוצרים מדעות קדומות ומסטראוטיפים שליליים, הם צעדים נוספים חשובים, ואולי אף הכרחיים, כדי לאפשר לפרט עם המגבלה להביא לידי ביטוי את כישורי החיים שרכש בבית הספר. כיום, מופעלות תוכניות לימודים קונסטרוקטיביסטיות הן לפי מודל "מעגל ההפנמה" והן לפי למידת חקר והוראה בקבוצות קטנות במערכות החינוך המיוחד והרגיל. נשאלת השאלה, אם גם דרך ההוראה לפי "מעגל ההפנמה" ניתנת ליישום בחינוך הרגיל, ואם כן, כיצד ניתן ליישם בו עקרונות דידקטיים של הוראה שמקורם בחינוך המיוחד. ועוד נשאל, אם דרך ההוראה על פי "מעגלי ההפנמה" יכולה לתת מענה לסוגית השילוב שעומדת לפנינו כיום, כשההתמודדות של מערכת החינוך עומדת בפני שינויים משמעותיים ומַעֲבר לכיתות הטרוגניות. עם הפעלת המלצת דו"ח ), שלפיה ההורים הם הגורם הראשוני 2011 ועדת דורנר (רותם ורייטר, בהחלטה בדבר שיבוצו של הלומד בבית ספר, מיוחד או רגיל, הצפי הוא, שמרבית הילדים עם מוגבלות ישובצו במסגרות חינוך רגיל על פי רצון ההורים, גם אם הדבר יהיה בניגוד לחוות הדעת של אנשי המקצוע. במחקר מלווה שנערך להערכת הצלחת שיתוף פעולה בין שני בתי ספר בחיפה, רגיל ומיוחד (בי"ס סאלד ובי"ס יבנאלי) נמצא, כי להפעלה של "מעגלי הפנמה" בקרב התלמידים הייתה תרומה חשובה לחיזוק הקשרים הבין אישיים בין ). נראה, 2013 ; רייטר ואחרים, 2020 התלמידים משני בתי הספר (רייטר, אם כן, שלא רק שניתן ליישם את המתודולוגיה של "מעגלי הפנמה" כדרך הוראה בחינוך הרגיל, אלא כי היא יעילה גם בכיתות הטרוגניות שבהן לומדים ביחד תלמידים עם וללא מוגבלות. נראה, כי לאור רפורמת ההכלה בחינוך לא ירחק היום ושתי המערכות, .)2020 "המיוחדת" ו"הרגילה" תתאחדנה למערכת אחת (רייטר ונוימן, כיתות הטרוגניות תהיינה הכלל ולא החריג. דרכי הוראה המבוססות על שונית רייטר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5