618 שונית רייטר למשך כשנתיים, שאחריהן התלמידים חוזרים לבתי הספר השכונתיים שלהם) וחיזוק תחושת היכולת שלהם. בכל המחקרים שלעיל עמדו לפני החוקרים שתי שאלות מרכזיות: האחת – האם לומדים עם מוגבלויות מורכבות יכולים ליהנות מדרך למידה קונסטרוקטיביסטית שבה הפרט מביא את עולמו, מחשבותיו ורגשותיו ומשתף אותן עם אחרים בקבוצה וכן מקשיב בתשומת לב לדברי חברים. השנייה – האם התוצרים של הפעלת דרך הלמידה לפי מודל "מעגל ההפנמה" תורמים להעצמת המשתתפים ומהווים נדבך התפתחותי משמעותי – התפתחות המתבטאת בהעשרה בידע, בתובנות של המשתתף לגבי עצמו ולגבי חבריו ובדרך התמודדותו עם בעיות, קשיים, אתגרים שונים – כפי שמפורט בחזון של המודל. בכל המחקרים נמצא, כי הנחקרים-הלומדים הראו העצמה, שהתבטאה בהגברת מידת האוטונומיה שלהם, בחיזוק תחושת היכולת שלהם ובנחישות העצמית שפיתחו. נראה כי הלמידה בדרך הקונסטרוקטיביסטית אכן תורמת באופן משמעותי להתפתחותו של הלומד עם המוגבלות וליכולתו לעשות העברה מהנלמד בקבוצה להתנהלות בחברה בכלל. זאת ועוד: הגיבוש שחל בקבוצת הלמידה תרם להתפתחות היכולות הבין-אישיות של המשתתפים, דבר שבא לידי ביטוי הן במישור של המעגל החברתי הפנימי, מערכת היחסים בתוך הקבוצה עצמה, והן במישור של המעגל החברתי החיצוני. בכל קבוצה נוצרו חברויות חדשות וקשרים משמעותיים, כאלה שלא היו למשתתפים קודם לפעילות בקבוצה, והובילו למפגשים גם מעבר לתוכנית הלימודים. בכך תרמה התוכנית לא רק בהיבט של למידה ופתרון בעיות מושכל, אלא גם ברובד הרגשי, הבין-אישי. שני המרכיבים המרכזיים של תוכנית הלימודים לפי "מעגל ההפנמה" – הרחבת ידע ודרכי התמודדות – תורמים תרומה משמעותית בהתמודדות של ילדים ובוגרים עם מוגבלויות שונות לא רק בחיי היום-יום, אלא גם בצמתים כבדי משקל שהם חווים בחייהם. הצמתים יכולים להיות על רקע ביולוגי, מעברים מילדות להתבגרות, לבגרות ולזקנה, או על רקע תרבותי – חברתי, סיום בית ספר, יציאה ללימודים אקדמיים, יציאה מהבית למגורי .)2021 חוץ ועוד (נוימן, נראה, אם כן, שלהוראה בגישה הקונסטרוקטיביסטית, שבה הדגש הוא על פתרון בעיות כפי שהדבר מוצע במודל "מעגל ההפנמה" והן במודלים של למידת חקר ושל למידה בקבוצות קטנות, יש תרומה לא רק בתחום של טיפוח כישורי חיים בקרב תלמידים. ערכה הוא מעבר ללמידה העיונית
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5