616 שונית רייטר כפי שאמרה לי מורה שהשתתפה באחד המחקרים: "מעגלי הפנמה הם מכוון ל'דרך חיים', להסתכלות שונה מהמצוי, המקובל, השגרתי". נראה כי מבחינת המלמדים, הוראה בדרך של "מעגלי הפנמה" תורמת לא רק ללומדים אלא גם למלמדים, בשינוי בהתייחסות שלהם למוגבלות, שינוי בדרכי התקשורת שלהם עם אנשים עם מוגבלות ושינויים במטרות העבודה עמם כמחנכים, כתומכים, כמורים, כמלווים ומטפלים. התרומה לתלמידים של דרך ההוראה לפי מעגלי ההפנמה נבחנה במספר מחקרים, לדוגמא: ) התמקד בהשוואה בין דרכי ההוראה 2007 מחקרה של פנינה שביט ( המסורתיות בחינוך תלמידים עם מש"ה לבין למידה לפי עקרונות "מעגלי ההפנמה". המטרה הייתה לבחון את מידת ההעצמה של התלמידים ברכישת מתבגרים עם 74 ידע וביכולת מוגברת של הכוונה עצמית. המדגם כלל בשני בתי ספר לחינוך מיוחד. שני הנושאים שנבחרו 16-21 מש"ה בגילאי להוראה היו: חינוך למיניות ולחיי משפחה והכנה לחיי עבודה. המחקר נערך לאורך שנת לימודים אחת. על מנת לבחון את מידת ההפנמה של ידע והכוונה עצמית, נעשתה בדיקה נוספת של התלמידים שהשתתפו בתוכנית לאחר חופשת הקיץ. הממצאים הסטטיסטיים והאיכותניים הראו על הישגים גבוהים יותר בקרב התלמידים שלמדו לפי מודל "מעגלי ההפנמה" מאשר אלה שלמדו בשיטה המסורתית את אותם הנושאים וכן יכולות גבוהות יותר בהכוונה עצמית. לימים, כתבנו, פנינה שביט ואני, ספר המבוסס על .)2016 הממצאים והמסקנות של מחקרה של פנינה (שביט ורייטר, במחקר אחר שנערך עם תלמידים עם מש"ה על ידי נירית קרני-ויזר ) הופעלה תוכנית התערבות בבית ספר לחינוך מיוחד Karni-Vizer, 2015( בנושא של אלימות מילולית שעובדה לפי עקרונות "מעגל ההפנמה". גם במחקר זה נערכה השוואה בין כיתות שבהן הועברה תוכנית לימודים שהתמקדה באלימות מילולית לבין כיתות שהמשיכו בלימודיהם הרגילים. . הממצאים הכמותיים והאיכותניים 12-16 תלמידים בגילאי 44 המדגם כלל הראו באופן מובהק עליה ברמת המודעות של התלמידים שעברו את תוכנית ההתערבות לביטויים של אלימות מילולית והפחתה מובהקת בשימוש באלימות, זאת תוך הפנמת דרכי תקשורת חדשים, לא אלימים. כעבור יותר ), הפעילו תוכנית 2020 מעשור שנים, נירית קרני-ויזר, ביחד עם רן נוימן (
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5