shalem

614 שונית רייטר ורכישת מיומנויות, הוא טיפוח האישיות של הפרט בתחומים, כגון: מודעות עצמית, גיבוש מערכת קדימויות ערכיות, אוטונומיה, יכולת להתמודד עם פתרון בעיות מורכבות, בחירה אישית ורגישות לאחר. הלמידה מתרחשת בקבוצות. תהליך הלמידה בקבוצה הוא מרכיב אינטגרלי משמעותי של התוכנית. בהתאם לכך ,תפקידו של המורה הוא לשמש כמחנך מעורב. יישום מודל "מעגל ההפנמה" במערכת החינוך המיוחד בד בבד עם סיום ניתוח הממצאים ועיבוד מודל "מעגל ההפנמה" קיבלתי פנייה מהמרכז לתוכניות לימודים (פרופ' שבח אדן, המנכ"ל דאז) ומהאגף לחינוך מיוחד (רות פן, מפקחת ארצית של החינוך המיוחד דאז), לעבד תוכנית ומעלה. באותה עת התרחב 16 אב לחינוך המיוחד לגילאים הבוגרים, גילאי .)Reiter & Schalock, 2008( 21 עבורם חוק החינוך המיוחד עד לגיל מודל "מעגל ההפנמה", ששיקף תפיסה הומניסטית, ובהתאם לה, דרך למידה קונסטרוקטיביסטית, נמצא מתאים למשימה. במשך כמה שנים עובדו תוכניות לימודים מטעם משרד החינוך בתחומים שונים ,כגון: כישורי חיים, יציאה לעבודה, מעבר למגורים עצמאיים וחינוך לאזרחות. ניתן שם . על בסיס ההכשרה של 21 כולל לתוכניות – לקראת בגרות, ובקיצור: ל"ב מורים בעקרונות של מודל "מעגל ההפנמה", רבים מבניהם מעבדים כיום תוכניות לימודים ספציפיות על בסיס המודל לפי צורכיהם, צורכי התלמידים שלהם ובהתאמה לתוכנית הלימודים של משרד החינוך. האני מאמין שעל בסיסו נכתבו, וממשיכות להיכתב, תוכניות לימודים המבוססות על מודל "מעגל ההפנמה" הוא החזון של חינוך בכלל, ומטרתו – העצמת הלומדים. ואלה עיקרי החזון: – הוא, 21 החזון החינוכי של תכנית הלימודים לקראת בגרות – ל"ב שבוגרי מערכת החינוך, שהם אזרחי המדינה לעתיד, יהיו אנשים משכילים, בעלי מערכת ערכים מגובשת, המגלים נכונות לתרומה חברתית והממצים את יכולותיהם הייחודיות, כל אחד בתחומו, באופן מרבי, תוך שמירה על איכות הסביבה החברתית והפיזית. מילות המפתח הן: משכילים – בעלי ידע של יצירות המופת במדע, אמנות, ספרות, הגות, טכנולוגיה. ערכים – גיבשו לעצמם מערכת של ערכים ברורה, שעל פיה הם עושים את הבחירות וההחלטות בחייהם, הן האישיים והן הציבוריים.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5