613 למידה משמעותית ולומדים עם מוגבלות שהוא יזם, להכנת בוגרים עם מוגבלות פיזית ליציאה מבית ההורים, למגורים עצמאיים בקהילה. בשיתוף עימו ועם חבריו ובהשראת התפיסה ההומניסטית עובדה תוכנית פעולה, שבמסגרתה פעלו שני מחזורים. כל מחזור כלל כעשרה משתתפים, הפעילויות התנהלו ארבעה ימים מלאים בשבוע, מבוקר עד אחר הצוהריים, במשך כחצי שנה. המשתתפים הגיעו לדירה שכורה בחיפה וארגנו בעצמם, בליווי מדריך.ה, את סדר היום שלהם. בפגישה המשותפת בבוקר, אם ראו שלא היו להם מצרכים לארוחת צוהריים ולארוחות ביניים, הם היו יוצאים לקניות וחוזרים לדירה לבשל ולאכול. במקרים שהם לא הזדקקו לקניית מצרכים, הם היו יוצאים לסיור במוסדות השונים בקהילה – בנק, דואר, חנויות שונות, בתי קפה וכו'. בסופו של כל יום נערכה שיחת סיכום. לעיתים הצטרף לשיחות מנחה לדינמיקה קבוצתית, גם הוא אדם עם נכות פיזית. במחקר המלווה שערכתי לתכנית התבססתי על מערך מחקר משולב, סטטיסטי ואיכותני. האיכותני כלל ניתוח של התיאורים של הפעילויות היומיות וציטוטים מדברי המשתתפים. הניתוח התבסס על התאוריה ). שיטת הניתוח 2016 המעוגנת בשדה הקונסטרוקטיביסטית (שמעוני, לפי תאוריה זו אפשרה מעקב אחר התהליכים שחלו בשתי הקבוצות לאורך התוכנית. בדרך אינדוקטיבית, על ידי ניתוח תיאורי המפגשים והציטוטים של דברי המשתתפים במהלך המפגשים, ניתן היה לעבד תהליכי למידה והתמודדות, שעלו באופן מחזורי. אלה כללו: העלאת נושא לדיון בהנחיה של המדריך.ה, אתור סוגיות ובעיות כפי שעלו במהלך האירועים שהקבוצה עברה, למידת המושגים וההכללות לתיאור וניתוח המרכיבים של הנושא/ אירוע הנבחר, העלאת הצעות לפתרון בעיות, התנסויות בדרכי הפתרון שהוצעו, דיון בלקחים שנלמדו במהלך ההתנסות ולבסוף, אינטרוספקציה – מה למדתי על עצמי ומה למדתי על חברי לקבוצה. תוצרי הלמידה הצביעו על הפנמה של דרך חשיבה ועל דרך התמודדות מושכלת לפתרון בעיות. התהליך של בניית תאוריה מעוגנת בשדה הוביל לפיתוח מודל הוראה בשם "מעגל ההפנמה". מעגל, ראשית, מאחר שהפעילות נעשתה בקבוצות של קהילות לומדים, והשיח הוא בין הלומדים ולא רק בינם לבין המורה; שנית, מאחר שהנושא עובד כתהליך מעגלי – ראשיתו בחוויה, במאורע, בבעיה רלוונטית ואקטואלית וסופו חזרה לחוויה, מאורע או בעיה ברמת פתרון הבעיה ומודעות עצמית וחברתית. מטרת העל של ההוראה לפי מודל "מעגל ההפנמה" היא לסייע בטיפוח כישורי חיים בקרב הלומדים. הדגש בתוכניות אלה, מלבד הלמידה העיונית
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5