610 שונית רייטר מעוררות את המוטיבציה של הלומדים להפעיל את יכולותיהם בפתרון בעיות, מעודדות חשיבה ביקורתית, מאפשרות ריכוז, שיתוף פעולה, הפעלת משאבים וחתירה למצוינות. לומדים המעורבים בסוג כזה של למידה מבנים את הידע שלהם, מארגנים מידע, שוקלים חלופות ועורכים מחקר זוטא, ואף יכולים להסביר את מסקנותיהם לאחרים. ההתנסות בדרך הלמידה כחקר, נמצאה תורמת ליכולת להעביר את התהליך למצבים אחרים ולהתמודדות עם אתגרים. תוצרים משמעותיים נוספים לדרך למידה זו באים לידי ביטוי ביכולת לאתר סוגיות, להציג טיעונים המבוססים על תפיסה כוללת של המרכיבים של הבעיה או הסוגייה, להציע חלופות לפתרון בעיות ולתכנן פעילויות שונות. ההוראה הקונסטרוקטיביסטית מוגדרת כלמידה אותנטית. מוקד הלמידה הוא על בעיות אמיתיות, משמעותיות, שהלומדים מתלבטים בהן והמשקפות את עולמם. תפקידו של המורה הוא להנחות, להדריך את הלומדים על ידי הצבת מודל של חשיבה המבוססת על ניתוח ושיקול דעת. המורה מעודד.ת את הלומדים להיות מעורבים בלמידה בדרכים שונות, כגון דיונים, שיתוף בידע שלהם עם משתתפים אחרים ועידוד הרצון לתרום תובנות הנובעות מחוויות החיים שלהם מחוץ לכיתה. מטרת המורה היא להביאם לכך שיראו את עצמם כחלק מצוות שמטרתו – הצעת פתרון אפשרי. לעומת ההרכב ההומוגני המומלץ בהוראה מסורתית, בלמידה משמעותית דווקא הרכב מגוון של תלמידים תורם להצלחת המאמץ של פתרון בעיות. כמו כן, הלמידה נעשית בקבוצות קטנות, דבר המאפשר פעילות ממוקדת חקר. הלומדים הם בגדר מומחים בנושא שבו הם מתמקדים. זאת ועוד: בלמידה בקבוצות קטנות הלומדים רוכשים מידע ומרחיבים את הידע שלהם בנושא הנדון וגם רוכשים מיומנויות תקשורתיות. בכך הלמידה תורמת לא רק להרחבת ידע ולפיתוח יכולות התנהגותיות, אלא גם תורמת לדימוי העצמי של הלומדים ומחזקת לכידות קבוצתית. הלמידה הופכת לחוויה התפתחותית ולמרכיב מרכזי בטיפוח אישיותו של הלומד ויכולות התקשורת ). דרך אחרת שעליה מתבססת 2020 הבין-אישית שלו (הרפז והורוביץ, הוראה משמעותית, היא שילוב של אומנויות בלמידה: ציור, פיסול, מוזיקה, ריקוד, דרמה וכדומה. על ידי שימוש בשיטות שחלקן אינן מילוליות ניתנת האפשרות לכל לומד לתת ביטוי לעצמו ולרכוש ידע בדרכים מגוונות. נשאלת השאלה, באיזו מידה ניתן ליישם דרכי הוראה אלה עם לומדים עם מוגבלויות? הגישה המסורתית בחינוך המיוחד היא להתחיל את תהליך ההוראה באבחון הלומד, על מנת לאתר הן את המגבלות שלו והן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5