שונית רייטר מתבססים בין השאר על תחושת שייכות, על קיומם של חברים וחברות ועל מערכות יחסים של קירבה בין-אישית, על אינטימיות. ההנחה היא, כי הימצאותה של מערכת חברתית המבוססת על נתינה וקבלה, הדדיות וכבוד לפרט, היא תנאי הכרחי לגדילה והתפתחות, מילדות ועד זקנה. את מערכת הקשרים החברתיים של הפרט ניתן למפות לפי המודל האקולוגי, כפי שהוא מיושם במדעי החברה. המודל מגדיר את הקשרים בין הפרט והחברה לפי מעגלים חברתיים מתרחבים. ההנחה היא, כי בכל רגע נתון הפרט נמצא בתוך מערך חברתי, החל מקשרים ישירים בין-אישיים ברמת המיקרו, דרך מרחבים חברתיים, המשפיעים עליו באופן עקיף ברמות המזו והאקזו, ועד רמת המקרו של המעטפת החיצונית, הכוללת תרבות, ). כחבר בקהילה זכאי הפרט 2016 מוסדות החברה ומדיניות (שביט ורייטר, עם המוגבלות להנות ממגוון האפשרויות להתפתחות אישית שהחברה מציעה. ברמת המקרו אנו עדים לקביעת חוקים ותקנות משפטיות, הדורשים להנגיש את מוסדות החברה, במטרה לאפשר את השתלבותו המרבית של הפרט עם המוגבלות, כילד וכבוגר, במערך החברתי, החינוכי, .)2007 הרפואי, התעסוקתי וכיוצא באלו (רייטר, כיום, מדובר רבות בסוגיית השילוב של אנשים, ילדים ובוגרים, עם מוגבלות בחברה. על פי התפיסה ההומניסטית, טיפוח אישיותו ויכולותיו של הפרט יעודדו את השתלבותו לפי רצונו ונטיותיו ויאפשרו לו לחוות חיים משמעותית בחברה. עם זאת, יש לזכור, זכותו של כל אדם לחיות בחברה "כמו כולם", אך בה במידה זכותו של כל אדם לחיות "לא כמו כולם" – להיות שונה. התפיסה ההומניסטית קוראת ליחס של כבוד לכל אדם מעצם היותו בן אנוש. אי לכך, זכאי האדם להנגשה חברתית, שתאפשר הורדת מחסומים ופתיחת דלתות לתקשורת ישירה בינו לבין הסביבה החברתית שלו בכל המרחבים, מקטן ועד גדול. לפי הגישה ההומניסטית, הנגשה משמעה שלפרט יש החופש להתנהל במרחב החברתי לפי רצונו, שהוא ניחן במגוון של מיומנויות לתפקוד עצמאי, דבר שמאפשר לו לפעול ביעילות. הנגשה משמעה גם אוטונומיה – הזכות לבחור בין אפשרויות שונות על בסיס מערכת הערכים שהפרט גיבש לעצמו. למעשה, מידת האוטונומיה שלו היא הבסיס הערכי לבחירותיו ולהחלטותיו כיצד לפעול. באופן זה יוכל הפרט לממש את עצמו באופן מרבי ובעקבות זאת לחוות חיים שיש עימם .)Tangney, 2014( משמעות עבורו 606
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5