shalem

605 בסביבתם ואף בעלי יכולת לגבש תובנות לגבי עצמם. בהסתמך על יכולות אלה, מסוגלים בני האדם לעצב לעצמם מערכת ערכים ומערך קדימויות, שינחו אותם לעשות את הבחירות בחייהם. בכך יכול הפרט לכוון את חייו לפי המטרות שבחר לעצמו. לפי גישה זו, יש לכבד כל אדם, גם אנשים עם מוגבלות, כבני אדם שלמים, היינו, כאנשים עם רגשות, מחשבות, תובנות וכישורים ועם היכולת לבחור בין אלטרנטיבות ולכוון את חייהם לפי הבחירות שהם עושים. ראיה כוללת כזאת מאפשרת, מעבר משמיעה בלבד של האחר להקשבה, שבה "אני" מנטרל את התאוריות שלפיהן מוגדר הפרט שאני בשיח איתו, תאוריות מקצועיות ותאוריות פופולריות, ומתרכז בהבנת בן שיחי. ההבדל בין "שמיעה" ל"הקשבה" מקבל ביטוי בשירו של ), בוגר עם מוגבלות תקשורתית, בשירו "אני מוזיקה": 2021 אייל שחל ( אֲנִי מּוזִיקָה. מּוזִיקָה טְהֹורָה. יֹותֵר מ ִּסְַך ה ַּתָוִים, הֹורָאֹות ה ַּמִקְצָב וְה ַּב ִּצּועַ. צָרִיְך לָדַעַת לְהַק ְׁשִיב ּל ַּמּוזִיקָה. אֲנִי אָדָם. אָדָם ׁשָלֵם, יֹותֵר מ ִּסְַך ה ַּבְעָיֹות וְה ַּמְאַפְיְנִים ׁש ֶּבְסִפְרֵי הַּיַעַץ. צָרִיְך לָדַעַת לִרְאֹות אָדָם. ּכ ְׁשֶמִי ׁשֶהּו חֲסַר לֵב ּפֹוג ֵׁש אֹותִי אֲנִי לֹא נ ִׁשְמָע מּוזִיקָה אֲנִי לֹא נִרְאֶה אָדָם .)2021 אֲנִי לֹא נִת ְּפ ָׂש ׁשָלֵם (שחל, לפי התפיסה ההומניסטית-חינוכית מטרת החינוך היא לטפח ולעודד את הפרט לגבש את זהותו הייחודית כאדם, על ידי מימוש חלומותיו ונושאי התעניינותו ועידודו לתת ביטוי ליכולותיו ולנטיותיו. זאת, בד בבד עם תמיכה וחיזוק של נחישותו לפעול ליישום בחירותיו. ההנחה היא, כי כך הוא יוכל לחוות חיים משמעותיים, חיים שבהם יש לו "סיבה לקום בבוקר". עם זאת, גישה זו אינה מבודדת את הפרט, אדרבה, מאחר שהיא מבוססת על תפיסה הוליסטית של הפרט, הפרט, כסובייקט, נתפס גם כחבר בקהילה מסוימת ). תפיסה הומניסטית מדגישה את הקשר Chen & Schmidtke, 2017( בין הפרט לבין הסובבים אותו, כמהותי לאדם. חיים שיש בהם משמעות למידה משמעותית ולומדים עם מוגבלות

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5