shalem

היבטים פילוסופיים, תאורטיים ויישומיים של למידה משמעותית ולומדים עם מוגבלות: מודל מעגל ההפנמה ויישומו במערכות החינוך המיוחד והרגיל שונית רייטר תקציר בפרק זה תוצג התפיסה ההומניסטית כפילוסופיה, שעל בסיסה ניתן לגבש תאוריה חינוכית וליישמה בהוראה ובלמידה. כן יוצג בו המודל "מעגל ההפנמה", המבוסס על עקרונות למידה התואמים את הנחות היסוד ואת דרכי ההוראה של הגישה הקונסטרוקטיביסטית. המודל גובש בעקבות מחקר שנערך בארץ והוא הבסיס הקונספטואלי והיישומי של תוכנית אב לחינוך המיוחד. באמצעותו ניתן להכין תוכניות לימודים בתכנים רבים ומגוונים לגילים השונים, מילדות לבגרות. ברמה הארצית הופקו מספר תוכניות לימודים תחת הכותרת "לקראת בגרות", ובהן חינוך חברתי, אזרחות, חינוך לעבודה והוראת מדעים לחינוך המיוחד. ברמת בית הספר וברמה הכיתתית מעובדות תוכניות לימודים לפי צורכי המקום. מטרת העל של תוכניות אלה היא טיפוח האישיות האוטונומית של הלומד, המתבססת על מודעות עצמית, גיבוש מערכת קדימויות ערכיות, יכולת להתמודד עם פתרון בעיות מורכבות, בחירה אישית ורגישות לאחר. הלמידה מתרחשת בקבוצות, על בסיס העיקרון שעל פיו למידה משמעותית מתרחשת תוך כדי אינטראקציה חברתית. בהתאם לכך, תפקידו.ה של המורה הוא לשמש כמחנך.ת מעורב.ת. בפרק יובאו מחקרים שבהם הופעל המודל עם אוכלוסיות עם מוגבלות תקשורתית וקוגניטיבית וכן עם אוכלוסיות מעורבות של לומדים עם וללא מוגבלות. 601 23

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5