592 לתת-דיווח. מחקרים בעתיד צריכים לכלול גם דיווחים של הורים ומורים, להשלמת תמונת המצב. בנוסף, המחקר נערך בתקופת זמן מוגבלת ולא לאורך זמן. ייתכן ויש צורך במחקר אורך, הבוחן את התמודדות התלמידים (עם מוגבלות וללא מוגבלות) בנקודות זמן שונות. מחקרי המשך נחוצים גם לבחינת מודעות הצוות החינוכי ואופני התמודדותם עם השילוב. צוות המחקר ממליץ לתקף את השאלון במחקרים נוספים בישראל, בקרב אוכלוסיות שונות של תלמידים עם מוגבלות, המשולבות בכתות רגילות, שכן, לא נדגמו תלמידים מאוכלוסיית המיעוטים, עולים חדשים, וכדומה. בנוסף, בעתיד יש מקום לבחון את תפיסת השילוב וההתמודדות עימה באמצעות ראיון עומק אישי. לסיכום, היכרות עם התפיסות והעמדות היא בבחינת הקשבה לקולם של התלמידים. שילוב והשתלבות של תלמידים עם מוגבלות, ובכללם תלמידים עם מש"ה, במערכת החינוך הרגילה, באים לידי ביטוי בהיבטים של נגישות, השתתפות ושייכות, ביחד עם תמיכות והתאמות. במטרה לשמוע ולהשמיע את קולם של התלמידים, עם וללא מוגבלות, משולבים ומשלבים, תוארו כאן מחקרים מנקודת מבט של תמיכה חברתית, תחושת בדידות, תחושת מסוגלות אישית ושביעות רצון כללית ובאשר לעמדותיהם בנוגע ליישום שילוב. ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של מתן ביטוי לקולם של התלמידים עם מוגבלות ולתלמידים ללא מוגבלות, ומצביעים על הצורך להמשיך ולהקשיב לקולם של התלמידים עם וללא מוגבלות כאחד, ולעשות שימוש במגוון של כלי מחקר. היכרות עם תפיסותיהם ועמדותיהם של בעלי העניין השונים ביישום השילוב יכולה לסייע לחוקרים המתמקדים בלקויות התפתחותיות ולאנשי מקצוע, כדוגמת: מורים משלבים, עובדים סוציאליים, יועצים חינוכיים ופסיכולוגים, לקדם באופן מיטבי את הליך השילוב. בנוסף, המחקר יכול תרום גם להורים לילדים עם מוגבלות להבנה טובה יותר של קשייהם, צורכיהם ונקודות החוזק שלהם, על מנת להבטיח לעצמם ולילדיהם סביבה נעימה ותומכת, המאפשרת מערכת אישית וחברתית טובה. במחקרי המשך ניתן יהיה לבחון את תפיסותיהם ועמדותיהם של בעלי ענין נוספים, כמו: מורים, מנהלי בתי ספר, יועצים חינוכיים והורי התלמידים, עם וללא מוגבלות. בחינה זו תסייע להבין את מידת השפעת השילוב החל מבית הספר היסודי, דרך חטיבת הביניים ועד התיכון, ולהציע דרכים יעילות לסיוע הולם, העונה על מגוון צרכיהם. בדומה, יש לבחון היבטים נוספים של תפיסותיהם, עמדותיהם והתנהגותם של התלמידים ללא מוגבלות, גלעדה אבישר וטלי היימן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5