shalem

591 קולם של התלמידים בתחום הרגשי, החברתי והלימודי. אם בעבר מערכות חינוך שונות ראו את תפקידן בעיקר בהקניית ידע, הרי שכיום התפיסה היא שיש גם להעצים את כלל התלמידים ולהקנות להם כלים יעילים, על מנת שהם יוכלו להשתלב בחברה, ולהמשיך ולרכוש ידע באופן עצמאי לכל אורך החיים ). במיוחד בקרב תלמידים עם מוגבלות יש מקום Klassen et al., 2011( להעצמה אישית ולפיתוח תחושות מוטיבציה, פיתוח תחושות בטחון עצמי, כישורים חברתיים וחוסן רגשי. בדומה למחקרים קודמים, שבחנו שביעות רצון ותקשורת בינאישית ), גם ממצאי Miller & Chan, 2008; VanAsselt-Goverts et al., 2015( המחקר הנוכחי מצביעים על כך שתלמידים עם מוגבלות שכלית העריכו באופן חיובי את שביעות רצונם מהחיים. יחד עם זאת, מהתרשמות החוקרות ומהשיח עם הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר, יש לשער, כי תחושה חיובית זו של התלמידים עם מש"ה נובעת בעיקרה מהפעילות הרבה שנערכת בבתי הספר, הן בתחום פעילות פנאי, תקשורת ולתמיכה חברתית, וקידום השילוב הלכה למעשה. מגבלות המחקר והמלצות להמשך מחקר לממצאי המחקר תרומה ייחודית בהבנת תפיסת השילוב של תלמידים עם מוגבלות שכלית, אולם, לממצאים העולים מהמחקר הנוכחי מספר מגבלות. המגבלה העיקרית קשורה לגודל המדגם. למרות המאמצים שהושקעו בפנייה לבתי ספר משלבים רבים, רק מעטים ניאותו להשתתף במחקר. לכן, דרושה זהירות בהכללת ממצאי המחקר לכלל התלמידים עם מוגבלות, המשולבים בכיתות רגילות, וכלל התלמידים ללא מוגבלות, המשלבים תלמידים עם מוגבלות. כמו כן, למרות מאמצינו הרבים, המדגם אינו מייצג באופן מדוייק את המחוזות והמדד החברתי-כלכלי בישראל. מן הראוי לציין, כי בשל המספר המועט של משתתפי המחקר היה קושי לבצוע ניתוחים סטטיסטיים מורכבים, ויתכן שמובהקות התוצאות נובעת מגודל הקבוצה ולא מאפקט אמיתי שקיים. יחד עם זאת, גם במחקרים קודמים, אשר בחנו אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים מורכבים, גודל המדגם היה מצומצם מאד Pivik et al., 2002; Wilson et al., 2017 (ראו, למשל, את מחקריהם של המתוארים בפרק הרקע). כלי המחקר מתייחסים לדיווח עצמי של משתתפי המחקר. יתכן והדיווח של התלמידים מושפע מגורמים נוספים, העלולים לגרום לדיווח יתר או

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5