589 קולם של התלמידים דיון הליך השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה מזמן אתגר חינוכי, חברתי והתנהגותי, הן לצוותי החינוך, לתלמידים (עם וללא הצרכים המיוחדים) ולהורים. מזה שנים רבות, משרד החינוך מכשיר צוותי הוראה, להטמיע באופן מיטבי את שילובם של תלמידים עם מוגבלות, אולם, בצד התכנים הלימודיים יש לתת את הדעת להיבטים החברתיים והרגשיים של תלמידי הכתה, המתנסים בהליך זה. לעמדות ולתחושות התלמידים יש השפעה ותרומה משמעותית בהצלחת השילוב, המהווה, לדעתנו, גשר להצלחת השילוב בחברה. במחקר הנוכחי בחנו את עמדותיהם ותפיסותיהם של תלמידים ללא מוגבלות שכלית התפתחותית, המשלבים בכיתתם תלמיד עם מוגבלות שכלית. המחקר המתואר הוא מחקר חלוץ, העוסק בתחום בעל חשיבות רבה. אמנם, המחקר כלל קבוצה קטנה של משתתפים, אך תוצאותיו מרמזות וקוראות למחקרי עתיד עם מדגמים גדולים יותר, שיאפשרו בחינות סטטיסטיות מורכבות בצד ראיונות עומק. למרות המספר המצומצם של משתתפים בפועל, ממצאי מחקר חלוץ זה עולים בקנה אחד עם ממצאים ממחקרים קודמים, שהובאו בסקירת הספרות, ומצביעים על כך שניתנת חשיבות מכרעת לקשרים החברתיים עם החברים לכיתה ולהשתתפות בפעילויות החברתיות השונות בין כותלי בית-הספר ומחוצה לו. ממצאי המחקר מצביעים על כך, כי תפיסתם העצמית של תלמידים עם מוגבלות שכלית המשולבים בכיתה הרגילה באשר לתמיכה חברתית, תחושת בדידות ומסוגלות עצמית, גבוהה בדרך כלל ואף גבוהה מתפיסת התלמידים המשלבים אותם. כמו כן, הם ציינו מידה גבוהה של שביעות רצון מחייהם. להתמקדות בתלמידים יש פוטנציאל להעשיר את מסד הידע הקיים. ההשפעות החברתיות של שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים יכולות להיות מגוונות. שכן תלמידים עם מוגבלות שכלית, הלומדים בבתי-ספר משלבים, ישוו את עצמם לתלמידים ללא מוגבלות, דבר העשוי לפגוע בביטחון העצמי שלהם. כמו כן, השילוב עלול לפגוע בדימוי העצמי של תלמידים אלה, עקב תחושת הדחייה והכישלון. יחד עם זאת, מפגש זה מספק בעבור התלמידים עם מוגבלות שכלית מודל לחיקוי ולמידה של התנהגויות והתנסויות, שעשויות להיות משמעותיות להשתלבות עתידית ). בחינת תפיסות התלמידים עם מש"ה, 2013 בחברה (מילשטיין וריבקין,
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5