587 קולם של התלמידים התלמידים עם המוגבלות והבנה שיש לעזור להם. כאשר בחנו את החלוקה לפי הממדים השונים, נמצא, כי הביטויים הרגשיים היו גבוהים, ואילו הביטויים ההתנהגותיים היו נמוכים יותר בהליך השילוב, אולם הבדלים אלו לא היו מובהקים באופן סטטיסטי. להלן נציג את ביטויי התלמידים ללא מוגבלות. מניתוח ההיגדים, עליהם ענו התלמידים הללו, ניתן להצביע על שונות בתשובות התלמידים. כך, למשל, בממד הרגשי (אפקטיבי) – מספר ניכר מן התלמידים ציינו כי הם "מסכימים מאד" עם היגדים שיש בהם הבעת רגשות חיוביים כלפי התלמיד עם מוגבלות, כדוגמת: "אני אשמח", "הייתי נהנה", או ציינו שהם "מאד לא מסכימים" עם היגדים שיש בהם הבעת רגשות שליליים (כדוגמת: "אני חושש", "יביך אותי" וכדומה). בנוגע לשני היגדים ("אני חש מוטרד", "מפחיד אותי") התחושות אינן חד משמעיות בקרב התלמידים ללא מוגבלות. בנוגע להיגד "לא יפריע לי אם תלמיד עם מוגבלות ישב לידי", למעלה ממחצית התלמידים המשיבים ציינו כי הם לא היו מעוניינים בישיבה צמודה והדוקה ליד תלמיד עם מוגבלות. בניתוח ההיגדים של הממד ההתנהגותי נמצא, כי אחוז גבוה מהתלמידים ללא מוגבלות השיב בחיוב להיגד "אני אגן על תלמיד עם מוגבלות במידה ומתגרים בו". ניתן לשער, שהמקור למענה זה הוא בתחושה של התלמידים המשיבים שהם אמנם מוכנים לעזור, אבל מבינים שהחברות עם חבר לכיתה שיש לו מוגבלות שכלית שונה מהחברות עם כל חבר אחר לכיתה. מחצית מן המשיבים השיבו בשלילה להיגד "הייתי מגלה סוד שלי לתלמיד עם מוגבלות". נמצאה התפלגות שווה בין שלוש הדרגות של תשובות להיגדים "אני אנסה לשמור מרחק מתלמיד עם מוגבלות" ו"הייתי מזמין תלמיד עם מוגבלות לישון בביתי". יותר ממחצית המשיבים השיבו בעמדה מתלבטת להיגד "לא אדע מה לומר לתלמיד עם מוגבלות". גם מענה זה רומז לכך שהמשיבים מפוכחים ומבינים את גבולות החברות האפשרית עם תלמידים עם מוגבלות. בהתייחס לממד הקוגניטיבי, מההיגדים עליהם השיבו בחיוב התלמידים ללא מוגבלות משתקפת תחושת רחמים, כאשר התלמידים ללא מוגבלות תופסים את התלמידים עם מוגבלות שכלית כנזקקים, כעצובים, כמרחמים על עצמם אך גם כמאושרים "כמוני". למעלה ממחצית המשיבים ציינו כי תלמידים עם מוגבלות אוהבים ליצור חברויות. התשובות להיגד "תלמידים עם מוגבלות יכולים לעשות דברים רבים בעצמם" נחלקות באופן כמעט שווה בין שלוש הדרגות (מסכים מאד, מסכים, מאד לא מסכים), כך שמרבית המשיבים מסכימים עם האמירה וחלקם מתנגדים לה.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5