586 עבור הציון הכללי של משתנים אלו. חשוב לציין, כי התלמידים ללא מוגבלות הביעו את דעתם על התלמידים עם מוגבלות המשולבים בכיתתם, ואלה הציגו את תפיסותיהם לגבי עצמם. ראיון קבוצתי מובנה למחצה התקיים תלמידות ללא מוגבלות שכלית, שבכיתתן לומדת תלמידה אחת 11 עם עם מוגבלות שכלית (מש"ה). שאלות הראיון הקיפו מספר נושאים: הערכת מצב לימודי, מצב חברתי ומצב רגשי; קשיים וגורמים מעכבים בתהליך השילוב; תרומות וגורמים מקדמים בשילוב; מידת שביעות רצון מיישום השילוב. תמליל הראיון נותח בגישה התמטית המתמקדת בניתוח משמעותם של נושאים משותפים דרך שישה שלבים – קריאת תמלילים, קידוד, יצירת קטגוריות, בדיקת הקשרים בין הקטגוריות ואפיון כל קטגוריה .)Braun & Clarke, 2006( ממצאי הניתוחים הסטטיסטים של מחקר חלוץ זה מצביעים על ההבדלים מובהקים בין הקבוצות, כאשר ניכר, כי באופן מובהק ממוצע תפיסת התמיכה החברתית בקרב התלמידים עם מוגבלות גבוה יותר ). כיוון דומה נמצא p < 0.05( מאשר תפיסת התלמידים ללא מוגבלות עבור המשתנה שבחן את תפיסת המסוגלות העצמית של התלמידים עם מוגבלות. גם עבור משתנה זה, התלמידים עם מוגבלות העריכו את יכולתם ומסוגלותם החברתית כגבוהה יותר באופן מובהק בהשוואה לתפיסת התלמידים ללא מוגבלות. בהתייחס לתפיסת תחושת הבדידות, אמנם ציון ממוצע תפיסת הבדידות של התלמידים עם מוגבלות היה גבוה יותר בהשוואה לתפיסת התלמידים ללא מוגבלות, אך הבדל זה לא נמצא מובהק באופן סטטיסטי. כחלק מהמחקר, התלמידים עם מש"ה נתבקשו גם לענות על שני היגדים המתייחסים לשביעות רצונם מחייהם ואם היו משנים משהו בחייהם. מתשובות תלמידים אלה ניכרת תפיסתם החיובית ושביעות רצונם מהתנהלות חייהם. בנוסף, על מנת לשמוע את קולם של התלמידים ללא מוגבלות וללמוד על תפיסותיהם בהקשר לשילוב תלמידים עם מוגבלות, נתבקשו התלמידים ללא מוגבלות לענות על שאלון: עמדות כלפי שילוב תלמידים עם מוגבלות. ,)Affective( ההיגדים בשאלון זה נחלקו לשלושה ממדים: הממד הרגשי ,)Cognitive( ) והממד הקוגניטיבי Behavioral( הממד ההתנהגותי המתייחס לתגובות המבטאות תפיסה לגבי תלמידים עם מוגבלות. מניתוח התשובות לעמדות כלפי שילוב, כפי שצוינו על ידי התלמידים ללא מוגבלות, ניכר שלתלמידים ללא מוגבלות יש לרוב עמדות חיוביות כלפי התלמידים עם מוגבלות המשולבים בכיתתם, הכרה ביכולותיהם של גלעדה אבישר וטלי היימן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5