shalem

585 רשימה זו נמסרה על ידי המפקחת הארצית באגף א' חינוך מיוחד במשרד החינוך 2 שאחראית על תחום מוגבלות שכלית וצוות המדריכות של האגף. בדרך כלל הכוונה לתלמידים עם תסמונת דאון. 3 שאלון בדידות ;)Zimet, et al., 1988( נתפסתשאלון רב-ממדי לתמיכה חברתית 4 שאלון עמדות כלפי ; )Diener, 1984( שאלון רווחה אישית ;)Asher, et al., 1984( ) המתייחס לעמדות של תלמידים עם התפתחות Rosenbaum, et al., 1986( שילוב תקינה כלפי תלמידים עם מוגבלות. החוקרים מצאו, שתכניות שכללו פעילויות שונות במסגרת בית הספר, יעילות יותר בשיפור עמדות, מאשר תכניות שכללו בעיקר פיתוח מודעות כללית למוגבלות. בתכנית התערבות אחרת, שהופעלה בהולנד על ידי דה- ) נבדקה יעילותה של תכנית התערבות De Boer et al., 2014( בר ואחרים תלמידים 271 כלפי תלמידים עם מוגבלות שכלית ומוגבלות פיזית, בקרב ללא מוגבלות, הלומדים בשני בית ספר יסודיים ובגני ילדים. התכנית ארכה שלושה שבועות ונבדקו עמדות התלמידים בשלוש נקודות זמן: בתחילת התכנית, עם סיומה ולאחר שנה. נמצא, שלתלמידים ללא מוגבלות היו עמדות שליליות יותר כלפי תלמידים עם מוגבלות שכלית בהשוואה לתלמידים עם מוגבלות פיזית, כמו כן, לאחר ההתערבות, עמדות התלמידים היו חיוביות יותר כלפי תלמידים עם מוגבלות, בהשוואה לעמדותיהם לפני תכנית ההתערבות. יחד עם זאת, נמצא שלתכנית ההתערבות הייתה השפעה משמעותית יותר על עמדותיהם של תלמידים ללא מוגבלות בגיל הגן והשפעה פחותה על עמדותיהם של תלמידים בגיל בית ספר יסודי. ) אודות 2020 לאחרונה נערך בישראל מחקר חלוץ (היימן ואבישר, תפיסותיהם של תלמידים עם וללא מוגבלות בנוגע להיבטי שילוב והשתלבות, ואודות עמדותיהם של תלמידים ללא מוגבלות באשר לישום שילוב של תלמיד/ה עם מש"ה בכיתתם. אוכלוסיית המחקר התבססה על רשימת בתי בהם משולבים בלימודים 2 הספר היסודיים במגזר היהודי לשנה"ל תשע"ח בכיתה הרגילה תלמידים עם מוגבלות שכלית מקטגוריות של רמת משכל .3 גבולית, מוגבלות שכלית קלה ובינונית ותלמידים עם תסמונות מיוחדות תלמידים משלבים (תלמידים עם התפתחות תקינה 25 השתתפו במחקר שבכיתתם לומד תלמיד עם מש"ה) ושבעה תלמידים משולבים (תלמידים עם מש"ה שלומדים בכיתה רגילה), מחמישה בתי ספר. הנתונים במחקר חלוץ זה נאספו באמצעות שאלון נייר ועט וראיון קבוצתי. השאלון הורכב והותאם במיוחד לצרכי מחקר זה והוא כולל כלים אחדים המכוונים לבדוק את תפיסותיהם של תלמידים ללא מוגבלות את התלמידים עם מוגבלות . על מנת לבחון הבדלים בנושא תפיסת התמיכה 4 המשולבים בכיתתם החברתית, תחושת הבדידות ותפיסת המסוגלות העצמית, כפי שדווחו על ידי התלמידים עם וללא מוגבלות, נעשה ניתוח שונות בין קבוצות התלמידים קולם של התלמידים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5