shalem

584 ) מצאו, שמרבית המחקרים נשענים על מודל זה Yu et al., 2012( ובודקים את העמדות באמצעות שאלות על מוגבלות, על יחסי חברות ועל התנהגויות, למשל, תוך כדי משחק. אחד המחקרים הראשונים בנושא עמדות של תלמידים משלבים היה של רוברטה שנור שבדקה את תפיסת .)Schnorr, 1990( השילוב של תלמיד עם מש"ה בקרב חבריו לכיתה 23 החוקרת השתמשה במתודה של חקר מקרה בכיתה א', בה לומדים תלמידים ותלמיד נוסף המשולב בכיתה בחלק מיום הלימודים. באמצעות תצפיות וראיונות היא בדקה את הרכיבים המבטאים את תפיסת התלמידים האחרים אודות התלמיד המשולב בכיתה, וזיהתה שלושה רכיבים מכריעים, המתייחסים לתפיסתם של התלמידים המשלבים את היבטי השילוב: מידת השייכות לכיתה ואיך הדבר בא לידי ביטוי; השתתפות בפעילויות הלימודיות הכיתתיות; השתתפות חברתית. ממצאי המחקר מצביעים על כך, שתלמידי הכיתה המשלבת לא תפסו את התלמיד המשולב כחלק מהמרקם הכיתתי. ממצאים אלה מצביעים על כך, ששילוב בכיתה הרגילה לחלק מיום הלימודים ) בדקו 2006 אינו מקדם את סיכויי השילוב ואף מעכב אותם. ויטני ורייטר ( תלמידים 2 תלמידי כיתה ד' שלומדים ביחד עם 23 את רמת השחיקה בקרב המצויים על הרצף האוטיסטי מכיתה א'. הממצאים מעידים על שחיקה בקרב התלמידים המשלבים ועל כך שיש קשר בין מידת השחיקה לבין עמדות כלפי שילוב – ככל שהאחד יותר גבוה, האחר יותר שלילי. במחקר בו נערכה תלמידים ללא מוגבלות בישראל, הלומדים 2845 השוואה בין עמדותיהם של תלמידים ללא מוגבלות, הלומדים 1831 בבי"ס יסודי, לעמדותיהם של בבי"ס יסודי בקנדה, נמצא, שההבדלים בעמדות אינם קשורים להבדלים תרבותיים, אלא, בעיקר, למידת היכרות קודמת עם אנשים עם מוגבלות ). בשני מחקרים אלה נעשה שימוש בסולם עמדות Tirosh et al., 1997( ). במחקר איכותני בקרב CATCH, Rosenbaum, et al., 1986( לילדים בנים, נערכו קבוצות מיקוד 19 בנות ו- 25 תלמידי בית ספר יסודי, שכלל בנושאי השילוב. נמצא, שתפיסות, אמונות ורגשות שליליים שיש לתלמידים ללא מוגבלות, המשלבים תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתתם, משפיעים במידה רבה על השתלבותם של תלמידים משולבים עם מש"ה .)Beaulieu-Bergerson & Morin, 2016( אחת הדרכים המקובלות לשינוי חיובי בעמדות של תלמידים כלפי Chae( חבריהם עם מוגבלות היא הפעלת תכנית התערבות. צ'אה ואחרים תכניות התערבות בית ספריות, שהופעלו 20 ) בדקו בקוריאה et al., 2019 תלמידים. 2,679 בכיתות מגיל הגן ועד בי"ס תיכון. בתכניות אלה נטלו חלק גלעדה אבישר וטלי היימן

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5