583 קולם של התלמידים דמוגרפיים מעצבים את תחושת המסוגלות העצמית. כך, למשל, המצב החברתי והכלכלי של המשפחה, מגדר או היחסים המשפחתיים, עשויים .)Bandura et al., 2001( להשפיע על תחושת המסוגלות בתחומים שונים תחושת שביעות רצון מתייחסת לדרך שבה אדם תופס את איכות החיים שלו ומבטא את שביעות רצונו מהחיים באופן כללי ). המונח "איכות חיים" מתייחס Maricic, 2019 ;2007 (למשל: רייטר, למידת ההתאמה בין כישוריו, מגבלותיו, נושאי התענינותו ורצונותיו .)2016 אצל שביט ורייטר, 1999 של האדם לבין תנאי הסביבה (רייטר, שביעות רצון כללית מן החיים היא הערכה סובייקטיבית של הרווחה האישית של האדם, המתייחסת לתחושה של סיפוק ושל מיצוי עצמי. מקובל להתייחס לשני טיפוסים של מדדי שביעות רצון: מדד אובייקטיבי, הכולל היבטים חברתיים, כלכליים ובריאותיים, ומדד סובייקטיבי, שנשען 56 ). במחקר בקרב Maricic, 2019( על חוויות אישיות והתנסויות קודמות ) שנערך באמצעות Miller & Chan, 2008( צעירים עם מוגבלות שכלית ראיונות אישיים, מצאו החוקרים משתנים שונים המנבאים תחושת שביעות רצון, כדוגמת כישורי חיים, מיומנויות תפקודיות, תקשורת בינאישית, יכולות לפעילות פנאי וגם יכולות לתמיכה חברתית, נחישות ומסוגלות עצמית. נמצא שהמשתנה בעל התרומה הגדולה ביותר לתחושת שביעות רצון כללית קשור ליכולת של תקשורת בינאישית. במחקר אחר צעירים עם 33 ), שנערך בקרב VanAsselt-Goverts et al., 2015( מוגבלות שכלית קלה שהשיבו לשאלונים, נמצא, שלרשת חברתית תומכת יש חשיבות מכרעת בהיבט החברתי של שילוב והשתלבות ובתפיסת איכות חייהם ושביעות רצונם מהחיים של צעירים אלה. תפיסות ועמדות של תלמידים משלבים בספרות העיון והמחקר יש עדויות רבות אודות ההשפעה החיובית של שילוב על תלמידים עם צרכים מיוחדים ומעט עדויות מחקריות המתייחסות לנקודת המבט של התלמידים המשלבים. המצע העיוני הבסיסי, באשר להתפתחות עמדות כלפי אנשים עם מוגבלות, נשען על מודל שלושת הממדים: .)Triandis, 1971( קוגניטיבי, אפקטיבי והתנהגותי, וקשרי הגומלין ביניהם יו וחבריו, שערכו סקירת ספרות נרחבת על אודות כלי מדידה לעמדותיהם מאמרי מחקר, 19 של תלמידים משלבים, באמצעות ניתוחי-על לבהם נבדקו עמדות של תלמידים כלפי חבריהם ללימודים עם מוגבלות
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5