shalem

581 קולם של התלמידים באוסטרליה, נערכו ראיונות עם עשרה בוגרים עם מוגבלות שכלית ). במחקר זה נמצא, שחיברות בין המשתתפים תרם Wilson et al., 2017( לשיפור תחושת הרווחה האישית של המשתתפים, וכאשר מוענקת תמיכה חברתית, המשתתפים חשים יותר מחויבות, הם מחוברים לסביבתם ומפתחים תחושת מחויבות חברתית. ניכר, כי תחושות אלו אף שיפרו את תחושת הבריאות וצימצמו את תפיסת הסטיגמה והניכור של המשתתפים עם מש"ה. כמו כן, נמצא, שבכל שכבות הגיל הקשיים הרגשיים משפיעים ומושפעים מהקשיים הלימודיים וגם מהקשיים החברתיים. במחקר איכותני אחר ) מדווחים החוקרים על הפעלת Vasilieiadis & Doikou-Avlidou, 2018( תכנית התערבות לקידום תקשורת בינאישית וחברתית בין ארבעה תלמידים עם מוגבלות שכלית לבין חבריהם ללא מוגבלות בכיתה הרגילה. ההתערבות התמקדה בקידום ויסות רגשי, שימוש בביטויים מתאימים, קידום ביטחון עצמי ושיתופי פעולה. מממצאי המחקר הראו עליה משמעותית בתקשורת החברתית בין התלמידים השונים, ושיפור לכיוון החיובי בעמדות התלמידים ללא לקות כלפי חבריהם. היבטים חברתיים-רגשיים קשורים לתחושת בדידות, לתפיסת מסוגלות עצמית ולתחושת שביעות רצון. תחושת בדידות מוגדרת בדרך כלל כפער קוגניטיבי או חוסר התאמה בין היחסים החברתיים שאדם מעוניין לקיים, לבין אלו המצויים ברשותו, ומשקפת פער בין ציפיות הפרט לבין המציאות החברתית שלו. מרבית המחקרים שנעשו בנושא זה, דנו בנסיבות הקשורות לפרט וביחסיו החברתיים כתורמים המשמעותיים ביותר לתחושת בדידות, והמנבאים העיקריים שלה, הם מאפיינים אישיים כמו: דכאון, עצב וריקנות, ביישנות והערכה עצמית נמוכה ובנוסף, מאפיינים בין אישיים כמו תמיכה .)Madsen et al., 2019; Mahon et al., 2006( חברתית נמוכה תחושת בדידות הינה תחושה סובייקטיבית בעלת אופי רב-מימדי המלווה ברגשות שליליים וכוללת קשיים ביצירת קשר אינטימי וקרוב, רכישת "חברים טובים", תחושת דחייה חברתית וקושי להשתייך לקבוצה חברתית ). לתחושת הבדידות קשר משמעותי לתפקוד חברתי, Locke et al., 2010( שכן קושי בישום מיומנויות חברתיות עלול לגרום לתחושה של בדידות הכרוכה ברצון ובצורך חברתי לתקשורת עם אחרים. לפיכך, בחינתה של תחושת בדידות בקרב תלמידים מאפשרת לקבל אינדיקציה על הצורך ועל הרצון שלהם במעורבות חברתית ועל קיומם של קשרי חברות ). תחושת הבדידות בקרב תלמידים עם Kasari & Sterling, 2014( מוגבלות נבחנה במחקרים שונים. נמצא, כי תלמידים אלה, הזקוקים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5