580 גלעדה אבישר וטלי היימן תלמידי בית ספר 227 ) בקרב marginalization( אישיים הדרה חברתית ). החוקרת מציעה להבחין בין שלושה Messiou, 2006( יסודי בקפריסין ממדים שונים: (א) גם הילד וגם חברת הילדים בה הוא נמצא מכירים בקיומה של הדרה כלפיו; (ב) רק הילד חש בהדרה; (ג) הילד מוצא את עצמו במצב של הדרה אך איננו חושב או איננו חש שהוא מודר; בעקבות זאת היא מסיקה שעצם ההקשבה לקולות הילדים היא מעשה של הכלה ושילוב, המאפשרים השתלבות. תלמידים עם מש"ה בשילוב לתלמידים עם מש"ה קשיים מגוונים, כדוגמת: קשיים קוגניטיביים, כישורי ). קשיים 2015 שיחה מצומצמים, קושי בהבנת קודים חברתיים ועוד (רונן, אלה מגבילים את יכולתם ליצור קשרי חברות וכתוצאה מכך הם חשים בדידות רבה יותר בהשוואה לבני גילם עם התפתחות תקינה. וירג'יניה בייסה הייתה 45 ילדים ב- 333 בין הראשונים לבדוק חברויות הדדיות. במחקרה בקרב ) עם מוגבלות, נמצא, 36%( 120 כיתות גן, גילאי שנה וחצי עד שש, מהם שלילדים עם מש"ה מספר נמוך של חברויות כאלה. הקשרים החברתיים העיקריים התמקדו בדמויות שהקשר איתן מאופיין בקירבה משפחתית או בקשר טיפולי או סמכותי ולאו דווקא עם קבוצת השווים. הממצאים מצביעים על כך שכאשר מדובר בקשרים חברתיים "רכים", פסיביים, מתקיימים מצבי התקשרות בין הילדים, אולם כאשר מדובר בקשרים אקטיביים כמו חברות או הזמנה למפגש חברי, תועדו פחות מצבי התקשרות ). ניתן להסיק בזהירות שהשתלבות משמעותית Buysse et al., 2002( בין ילדים עם וללא מוגבלויות מתקיימת בעיקר במסגרות משלבות. ממצאי מחקרים מצביעים על כך, שמתבגרים עם וללא מוגבלות עוסקים בגיבוש זהותם החברתית ובפיתוח קשרים חברתיים עם בני גילם, כאשר המעבר מילדות לבגרות, עשוי להציב בפני בני הנוער מצבי מצוקה ). אחד Boniel-Nissim & Barak, 2013 : חברתיים ורגשיים (ראו למשל החסמים הבולטים, העלולים להגביל את ההזדמנויות שיש לתלמידים עם מש"ה, הוא חוסר היכולת לפתח קשרים חברתיים תומכים ומספקים עם בני גילם. יתכן וחסם זה קשור או נובע מן המידה המצומצמת בה תלמידים עם מש"ה מגיעים לשיעורים המתקיימים בכיתה משולבת ועובדים בשיתוף פעולה עם בני גילם ללא לקות. להלן דוגמאות אחדות על אודות ההיבטים החברתיים-רגשיים בקרב תלמידים עם מוגבלות שכלית, המשולבים בכיתות רגילות: במסגרת מחקר איכותני שנערך
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5