579 ) בדקו, Pivik et al., 2002( חוקרים מאוניברסיטת אוטווה בקנדה והוריהם 9-15 תלמידים עם מוגבלויות בגילאי 15 באמצעות ראיונות אישיים, אבות ואמהות), מה הם הגורמים המקדמים והמעכבים יישום שילובם 12( במערכות חינוך. ניתוח הנתונים שנאספו העלה ארבע קבוצות של גורמים שיכולים להיות מקדמים או מעכבים: (א) מידת הנגישות בסביבה הפיזית; (ב) עמדות והתנהגויות מכוונות, לרבות הצקות, העלבות והדרה מפעילויות חברתיות וגם קבלה, הכלה ושיתוף; (ג) עמדות והתנהגויות לא מכוונות, שמקורן בחוסר מודעות ובחוסר ידע או ידע חלקי; (ד) קשיים שונים שיש לתלמיד עקב המוגבלות שלו. מענין לשים לב, שהיבטים הקשורים בסביבה החברתית, כמו עמדות והתנהגויות, שכיחים יותר מהיבטים הקשורים למוגבלות עצמה. המסקנה העיקרית של חוקרים אלה היא, שחינוך משלב ובתי ספר משלבים מחייבים טיפוח השתתפות חברתית, נגישות פיזית וכן נגישות לימודית וחברתית, טיפוח אקלים בית ספרי מקבל, מכיל ומטפח, פיתוח הזדמנויות ואפשרויות ממשיות להשתתפות פעילה ומלאה. בירור תפיסותיהם ומתן מקום לתלמידים, משולבים ומשלבים, חושף גם את הקשיים, כמו, למשל: בריונות, תיוג, דחיקה לשוליים והדרה חברתית. לבדיקת מערכות של קשרים חברתיים בין תלמידים עם וללא מוגבלות נעשה שימוש בכלי מחקר שונים, כמו, למשל: שאלונים סוציומטריים, ) בדקו Chung et al., 2019( תצפיות, תיעוד וקבוצות מיקוד. צ'ונג וחבריו באמצעות תצפיות ותיעוד שיטתי את טיבן של האינטראקציות החבריות תלמידים עם מש"ה בגיל בי"ס תיכון לבין חבריהם. 10 שמתקיימות בין נמצא, שהתלמידים עם מש"ה היו באינטראקציה חברתית עם חבריהם לכיתה באופן טבעי כחלק מן ההתנהלות הכיתתית. פינטו ואחרים תלמידים הלומדים 375 ) העבירו שאלונים בקרב Pinto et al., 2019( 59 בארבעה בתי ספר יסודיים משלבים בדרום אנגליה, בכיתות ג'-ה', מהם תלמידים היו מאובחנים עם מוגבלות. בשאלונים נדרשה התייחסות לסוג הלקות, למידת חומרתה ולהיבטים התנהגותיים. ממצאי המחקר מצביעים, כי תלמידים עם מוגבלות היו פחות מקובלים חברתית, יש להם פחות קשרי חברות והם משתלבים במידה פחותה בקרב קבוצת השווים. בסקוטלנד נערכה השוואה בין היבטי השתלבות חברתית בקרב שתי קבוצות של תלמידים שלומדים בבתי ספר מיוחדים 32 תלמידים בוגרים עם מוגבלות – .)Cooney et al., 2006( תלמידים שלומדים בבתי ספר משלבים 28 ומרבית הנבדקים משתי הקבוצות דיווחו על תפיסות של סטיגמה המופנות כלפיהם, ובעיקר בבתי הספר המשלבים. מסיו בדקה באמצעות ראיונות קולם של התלמידים
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5