578 בעשורים האחרונים ומצביעה על הקשר החזק שהתפתח בין מונח זה לבין המונחים "זכויות התלמיד", "כבוד לתלמיד" ו"הקשבה לתלמיד". במטרה להבין את רצונותיהם וצרכיהם של תלמידים בנוגע ללימודים בבית ספר, תלמידים, בנות ובנים, יהודים וערבים, 256 ) ראיונות עם 2010 ערכה נבו ( לומדים בבי"ס על-יסודי. נבו בדקה מה 118 תלמידי בי"ס יסודי ו- 138 מהם התלמידים חושבים, מהו בית הספר האידיאלי בעיניהם, מה אהוב או לא אהוב עליהם, אילו תחומים מעניינים אותם והיו רוצים ללמוד ומהן הצעותיהם לשינוי ולשיפור בית הספר. מניתוח הטקסטים עולה התייחסותם הרצינית לתכנון הלימודים ולהיבט האנושי והחברתי בבית הספר, שני ממדים מרכזיים בהוויה הבית ספרית. מתיעוד וניתוח דבריהם של תלמידים בחקר ) נמצא, שלתלמידים יש Hope, 2012( מקרה בבי"ס יסודי בדרום אנגליה שונות בתובנות אודות אופן הלמידה, ההוראה והחינוך, המצדיקות לא רק הקשבה לדעתם אלא גם את ההיענות לרעיונותיהם. ניכר שהקשבה לקולם של תלמידים היא לא רק צעד אתי אלא גם כלי יעיל לאיסוף מידע לקראת ) מתארת את התרומה Mitra, 2004( גיבוש אסטרטגיה לשיפור. מיטרה שיש לפעילויות של הקשבה והיענות לתלמידים לטיפוח תחושת שייכות, לשיפור יכולות למידה ולכינון מערכות יחסים מכבדות בין מורים לתלמידים. החוקרת מצביעה על כך שכל אלה תורמים לשיפור משמעותי של ההוראה והלמידה ויכולים לשמש כאסטרטגיה בתהליכי שינוי בית ספריים. קולם של התלמידים בשילוב הקריאה להקשיב לתלמידים, לברר את תפיסותיהם, לתת להם מקום ולשתף אותם, משתלבת עם הרעיונות המובילים במודל החברתי של מוגבלות. מודל זה גורס, כי תיקון החברה יתאפשר רק על ידי מתן ביטוי לקולם של אנשים עם מוגבלויות, היות שיש להם ידע וניסיון ממקור ראשון על מנת לקדם שינוי במצבם. "שום דבר עלינו, בלעדינו" היא הסיסמה המלווה במודל זה. הנחות היסוד הן שהשתתפות משמעותית בין ילדים עם וללא מוגבלויות אפשרית רק במסגרות משלבות, שלנקודת המבט של התלמידים המשלבים יש תפקיד ביישום שילוב ;2006 ושדבריהם יכולים לשמש כזרז בהתפתחות שילוב (ויטני ורייטר, ). חוקרים אלה ואחרים Messiou & Ainscow, 2015; Messiou, 2019 מציעים להוסיף לתחומי הענין המחקרי את הנושא של קידום שילוב והכלה באמצעות הקשבה לקולותיהם של התלמידים, לא רק בהקשר של הוראה ולמידה, אלא גם בהקשר למרקם החברתי, שכן השתלבות חברתית נתפסת כאבן יסוד ביישום שילוב. גלעדה אבישר וטלי היימן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5