shalem

577 תלמידים עם מש"ה. 9,500- בשנת הלימודים תשע"ח נימנו בישראל כ 1000 ) למדו בגני ילדים ובבתי ספר מיוחדים, כ- 87%( 8,300- מתוכם כ תלמידים, 200 ) למדו בכיתות מיוחדות בבתי ספר רגילים והנותרים, כ- 10%( .)2018 למדו בכיתות הרגילות במערך שילוב אישי (אבישר וכהן-בוננה, יישום שינוי במערכות חברתיות כמו, למשל, שילוב תלמידים עם מוגבלות בכיתות החינוך הרגיל, הוא בראש ובראשונה תהליך חברתי ). להשתלבות החברתית יש משמעות מרכזית עבור Fullan, 2007( התלמידים המשולבים ועבור חבריהם לכיתה, התלמידים המשלבים. חוקרים ובעלי ענין אחרים הצביעו על מספר היבטים בתהליכי יישום ;2019 ; אבישר ואנטין, 2007 שילוב והשתלבות (למשל: רייטר, .)Guralnick & Bruder, 2016; Odom et al., 2011 ) נגישות: מתן מגוון רחב של פעילויות וסביבות לכל ילד על ידי הסרת 1( כל מכשול פיזי, הצגת מגוון אפשרויות של סביבות למידה ותכנון הפעילויות ) מציעה להבחין בין 2007 במטרה לקדם למידה והתפתחות. רייטר ( נגישות חברתית, נגישות בין-אישית ונגישות טכנית/טכנולוגית. הנגישות החברתית מתייחסת לכבוד ולקבלה בקהילה; הנגישות הבין-אישית מתייחסת למוכנות ולאפשרות להתחבר, להתיידד, להתאהב; הנגישות הטכנית/טכנולוגית מתייחסת להתאמת הסביבה. ) השתתפות ותחושת שייכות: יצירת אפשרות לכל תלמיד ליטול 2( חלק פעיל בחיי בית הספר מבחינה לימודית וחברתית; שימוש במגוון רחב של גישות הוראה במטרה לקדם השתתפות פעילה ובכך להעניק לכל ילד תחושת שייכות; מתן תמיכות לימודיות וחברתיות, טיפוח המסוגלות האישית ומודעות להשתלבות חברתית בקרב חברת הילדים. ) מיצוי הפוטנציאל האישי בעזרת תמיכות והתאמות: כינון מערך של 3( תמיכות מותאמות אישית במטרה לטפח את החוזקות ולחזק את החולשות. היבטים אלה קשורים זה בזה ומשפיעים זה על זה ויש להם תרומה חשובה לקידום השתלבות במעגלי החיים. קולם של התלמידים על אף עדויות מחקריות מתרבות והולכות בדבר היתרונות של מעורבות משמעותית של תלמידים בכל שטחי החינוך בבית הספר, קולותיהם ). בסקירת ספרות רחבה, קוק-סאת'ר 2010 עדיין זנוחים (נבו, ) מציגה את התפתחות המונח "קול התלמיד" Cook-Sather, 2006( קולם של התלמידים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5