576 מצד ארגוני הורים וארגונים אזרחיים שונים, יותר ויותר תלמידים עם מש"ה משולבים בלימודים עם בני גילם בכיתות הרגילות. במטרה לבטא מציאות זו אנו משתמשות בביטוי "יישום שילוב" כשם כולל לתהליך בו נוטלים חלק תלמידים עם וללא מוגבלות, הוריהם וצוות בית הספר. בפרק זה אנו משתמשים במספר מונחים: 'תלמידים עם מוגבלות' כמונח כולל; 'תלמידים עם מש"ה' (מוגבלות שכלית התפתחותית) כמונח ספציפי המתייחס לאוכלוסייה עם מוגבלות זו המשולבים בכיתה הרגילה. הביטוי 'תלמידים ללא מוגבלות' מתייחס לתלמידים האחרים, המשלבים בכיתתם תלמידים עם מש"ה. רקע 1 יישום שילוב בחינוך מזה למעלה מארבעה עשורים הרעיונות של שילוב תלמידים עם מוגבלות במערכות החינוך הרגיל בעולם ובמדינת ישראל קוראים תיגר על התפיסות המקובלות באשר לחינוך מיוחד כמערכת מקבילה ונפרדת עבור תלמידים אלה. המודלים המסורתיים למתן מענה חינוכי במוסדות חינוך נפרדים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, נתפסים בראש ובראשונה כמנציחים איצדק, אפליה והדרה. המהלך לשילובם של תלמידים אלה עם בני גילם בחינוך הרגיל נתפס כשינוי יסודי במערכות חינוך וכעשיית צדק חברתי (ראו למשל: ). בישראל, חקיקת התיקון לחוק החינוך המיוחד Ainscow & Miles, 2008 )2018 א', 20 , תיקון לסעיף 15 לחוק חינוך מיוחד, סעיף 11 (תיקון מס' הובילה לרפורמה המבוססת על המודל החברתי. תיקון זה מציב כמדיניות מועדפת את הבחירה בשילובו ובהכלתו של לומד עם מוגבלות בכיתה הרגילה וזאת תוך כדי שילוב המשפחה בהחלטה זו. ההנחה הבסיסית של התיקון לחוק היא, כי על מנת להכיל כל ילד עם מוגבלות, יש לשנות לא את הילד אלא את הסביבה. יש להנגיש את בית הספר, כך שכל תלמיד בין אם הוא עם מוגבלות ובין אם הוא עם התפתחות תקינה יוכל ללמוד ולהתחנך עם בני גילו בקהילתו הטבעית, בבית הספר השכונתי “כמו כולם" (רייטר, ). למשרד החינוך עדיפות ראשונה להשמת תלמידים עם צרכים 2020 חינוכיים מיוחדים לרבות תלמידים עם מש"ה בכיתה הרגילה, ובעדיפות .)2011 שנייה, השמה בכיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל (פנסירר, כמצוין בפתח דבר, הביטוי "יישום שילוב" משמש כשם כולל לכל המהלכים בבית ספר, 1 שתוצאתם היא שילובו של תלמיד עם מוגבלות בלימודים בכיתה הרגילה עם בני גילו. גלעדה אבישר וטלי היימן
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5