shalem

575 פתח דבר "אנחנו שמחות שהיא איתנו בכיתה" (תלמידות כיתה ג') "ללמוד בשילוב היה טוב כי זה הכין אותי לחיים עצמאיים" (בוגר עם מוגבלות שכלית) במשך שנים רבות שדה המחקר העוסק בתלמידים ומבקש לשמוע מפיהם את דעותיהם, תפיסותיהם ועמדותיהם בנושאים שונים הקשורים ליומיום ). התלמידים היו 2005 ; אבידן ואחרים, 2010 הבית ספרי, היה מצומצם (נבו, בבחינת נוכח-נפקד, נוכחים במידע שנאסף אודותיהם מן הצוות החינוכי, מורים ובעלי תפקיד נוספים במערכת הבית ספרית, מהוריהם ומבעלי ענין נוספים במערכת החינוך, ונפקדים מעצם העובדה שלעיתים רחוקות שאלו אותם ושיתפו אותם בשיח ובתהליכים הנוגעים למהלכים בית ספריים. בעשורים האחרונים הולכת וגוברת התעניינות החוקרים בתלמידים עם המוגבלות. הדבר בא לידי ביטוי במחקרים שמטרתם לשמוע את קולם של תלמידים בצורה ישירה. אוכלוסיית התלמידים בבתי הספר בעולם מגוונת כיום יותר מאי פעם וזאת בעקבות יישום אידיאולוגית השילוב וההשתלבות במעגלי החיים המרכזיים לרבות מערכות החינוך. לפיכך, ניתן למצא כיתות בהן לומדים זה לצד זה תלמידים ללא מוגבלות ותלמידים עם מוגבלות במשך רוב יום הלימודים. חוקרים מובילים בתחום יישום שילוב במערכות חינוך מצביעים על כך שמיעטו לתת את הדעת על קולם של התלמידים עצמם ), למרות שהם מושאי יישום Ainscow & Messiou, 2018 : (ראו למשל שילוב. בשנים האחרונות, המגמה המחקרית היא גם לשמוע ולהשמיע את קולם של תלמידים עם מוגבלות ושל חבריהם לכיתה ללא מוגבלות. חשיפה והיכרות עם תפיסותיהם של התלמידים עם וללא מוגבלות, תתרום להעשרת הבנתנו ולטיפוח ופיתוח גישות משלבות ומכילות בבתי הספר. בשנים האחרונות ניכר ענין גובר בקרב החוקרים בנוגע לתלמידים המאובחנים עם מוגבלויות שונות, כדוגמת: תלמידים על הרצף האוטיסטי, לקות חושית, חרשות, לקות למידה, מוגבלות שכלית ועוד, המשולבים בלימודים עם תלמידים ללא מוגבלות. ענינו של פרק זה הינם תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה) שלומדים בכיתה הרגילה ביחד עם בני גילם. במדינת ישראל, ילדים עם מש"ה בגיל חינוך חובה מהווים כחצי אחוז מכלל התלמידים עם צרכים חינוכיים מיוחדים ובדרך כלל הם לומדים במסגרות מיוחדות. יחד עם זאת, עם התקדמות תנועת השילוב ) ולחצים 2018 ובעקבות המלצות דו"ח ועדת דורנר וחוק החינוך המיוחד ( קולם של התלמידים

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5