קולם של התלמידים: תפיסותיהם של תלמידים עם מוגבלות המשולבים בכיתה ושל חבריהם ללא מוגבלות גלעדה אבישר וטלי היימן תקציר מחקרים בנושא שילוב תלמידים עם מוגבלות מצביעים על מספר מאפיינים הקשורים ביישום השילוב: השתלבות חברתית שיש לה משמעות מרכזית עבור התלמידים עם וללא מוגבלות; נגישות, השתתפות ותחושת שייכות; מיצוי הפוטנציאל האישי בעזרת תמיכות והתאמות. למרות שתלמידים ותלמידות הם רוב האוכלוסייה בכל מסגרת חינוך באשר היא, קולם הוא בבחינת נוכח-נפקד מן המחקר החינוכי. בפרק זה מוצגות תפיסותיהן של שתי קבוצות תלמידים: תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש"ה), המשולבים בכיתה בה לומדים תלמידים בני גילם ללא מוגבלות, בהשוואה לתלמידים ללא מוגבלות, שבכיתתם משולב תלמיד עם מש"ה, במטרה להשמיע את קולם בנוגע ליישום שילוב. הממצאים המדווחים הם על אודות חוויותיהם, תפיסותיהם ומידת שביעות הרצון של התלמידים עם מוגבלות ועל עמדותיהם ותפיסותיהם של התלמידים ללא מוגבלות. לנקודת המבט של התלמידים ללא מוגבלות יש תפקיד מכריע ביישום שילוב, בהקשר של הוראה ולמידה ובהקשר למרקם החברתי. פרק זה ממוקד בתפיסות של מאפיינים חברתיים-רגשיים בשילוב: תמיכה חברתית, תפיסת בדידות ומסוגלות עצמית, כפי שהם נתפסים על ידי תלמידים עם מוגבלות ועל ידי תלמידים ללא מוגבלות, וכן בהתייחס לשביעות רצון של התלמידים עם מוגבלות ועמדותיהם של תלמידים ללא 573 22
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5