shalem

561 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה דוגמאות אלה מציגות את ממדי הניתוח שמאפשרים לאפיין את השתתפות הפעוטה. מהדוגמאות ניתן ללמוד, כי הפעוטה רכשה שליטה מוטורית בידיה, אשר מאפשרת לה יצירת תבניות תנועה, המייצגות ג'סטות באופן דומה לזה שנצפה בשימוש על ידי פעוטות עם התפתחות טיפוסית (טננבאום, יפעת .)2021 וניר, הפעוטה משתמשת בג'סטה דאיקטית מסוג הצבעה בהקשר הטבעי שמזמן הסיפור. ניתן לראות, כי היא מכירה היטב את הסיפור ויודעת להשתמש בהזדמנות שהוא מספק להשתתפות באמצעות הצבעה על הבלונים שבספר. עוד ניתן לראות, שהפעוטה אינה משתמשת בתבנית כף ויתכן כי טרם רכשה אותה, אולם, משתמשת להצבעה G יד בוגרת להצבעה שנמצאת בשימוש שכיח לצורך הצבעה בקרב פעוטות L בתבנית כף יד משמשת L עם התפתחות טיפוסית. ההצבעה שרכשה בתבנית כף יד אותה הן למענה לפנייה אליה, והן כדי ליזום פנייה ולשתף את קלינאית התקשורת. בדוגמאות אלה הפעוטה משתמשת בהצבעה הכוללת מגע, אשר נחשבת מוקדמת יותר בהתפתחות מהצבעה על אובייקט מרוחק, אך מתאימה לדרישה בהקשר של קריאה בספר. לג'סטת ההצבעה תפקיד התפתחותי חשוב בביסוס הקשב המשותף, והמחקר אף מלמד על הקשר .)LeBarton et al., 2015( בין השימוש בה לבין רכישת אוצר המילים השתתפות הפעוטה באינטראקציה של קריאה משותפת בספר מאפשרת לה שימוש מרובה בהצבעה על האיורים ומהווה בסיס לשימוש בהצבעה .)2021 בהקשר טבעי (טננבאום, יפעת וניר, הפעוטה משתמשת בג'סטות מייצגות. ניתן לחלק את הג'סטות המייצגות שלה לג'סטות המקושרות לסיפור, כמו: "למעלה", ולג'סטות מייצגות השכיחות בשגרת היום הגנית, כמו: "לאכול", ו-"די". מתוך כך ניתן ללמוד על ההיכרות שלה עם הקשרים אלה ועל היכולת שלה לפעול בתוכם. היא משתמשת באופן מגוון באיברי גופה לצורך יצירת הג'סטות – היא מבצעת ג'סטה באמצעות יד ימין, יד שמאל, שתי ידיה ואף ראשה. ליצירת ג'סטות מייצגות, תבנית אופיינית 5 היא משתמשת בתבנית כף יד ליצירת ג'סטות מייצגות אף בקרב פעוטות עם התפתחות טיפוסית. כמו כן, , שאינה בשימוש שכיח בקרב פעוטות tapered O היא משתמשת בתבנית עם התפתחות טיפוסית. מעניין לציין, כי תבנית זו קיימת בשפת הסימנים ויתכן שנרכשה על ידי הפעוטה על רקע ההקנייה המכוונת, המעודדת שימוש גם בג'סטות שאינן מופיעות בהתפתחות טיפוסית ומושאלות מתוך שפת הסימנים.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5