shalem

557 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה זה של התהוות תורם להיותן נגישות לפעוטות עם מש"ה ומקל על יצירת הזדמנויות רבות לפעוטות להתנסות ביצירתן (למשל, הפעוט נדרש רק להרים את ידו כדי לייצג "שלום", או לגעת בחזהו כדי לייצג "אני"). כמו כן, אופן התהוותן מקל על העברה של רכיבים איקוניים של יצוגים, שבהם יש דגש על תנועה במרחב, כמו: פעולות שונות – "לאכול', "לנסוע", ויחסים מרחביים – "מעל", "מתחת", "בתוך". לעומתן, התמונות בלוחות התקשורת מייצגות בקלות מרובה רכיבים איקוניים שונים, למשל, של אובייקטים (כך, צילום או איור של תפוח יכול להיות דומה מאד לתפוח עצמו) ומקלות על רכישת והבעת ייצוגים אלה. לכן, לשימוש המשולב בערוצים אלה בתוכנית ההתערבות המוקדמת, חשיבות רבה. )Majnemer, 2012( בהקשר זה של ג'סטות, גישתה של מינמר לפירוק פרופיל הפעוט, כבסיס להתערבות מוקדמת תוך התייחסות למבנה לעומת תפקוד, שהוצגה בתחילת פרק זה, פוגשת את גישתו של מקניל ) לניתוח ג'סטות, שטען, כי לצד המאפיינים הסמיוטיים McNeill, 1992( שלהן, ניתן אף לנתח את הרכיבים הצורניים של הג'סטות. זאת, בהישען על תחום המחקר שמראה, כי ניתן לנתח את הרכיבים הצורניים של שפות סימנים ולאפיין באמצעותם רכיבים הדומים לאלה של שפות דבורות .)Sandler & Lillo-Martin, 2006( על שום אופן ההתהוות שלהן, כתנועות שיוצר הפעוט במרחב, הג'סטות מאירות היבט בהתפתחות, שבו נפגשת ההתפתחות המוטורית של הפעוט עם התפתחותו הקוגניטיבית. התבוננות עליהן יכולה, משום כך, לספק לנו מידע רב על התפתחות הפעוט ועל התמיכות וההתאמות הנדרשות לו לקידומו. מחקר על פעוטות עם התפתחות טיפוסית (טננבאום, יפעת וניר, ) הראה, כי ניתן לאפיין את הפעולה המוטורית שמבוצעת על ידי יוצר 2021 הג'סטה באמצעות התייחסות לרכיבי התנועה.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5