553 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה כאשר הלוחות מוצגים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ישנה אפשרות לייצוג רב-ערוצי של המסר באמצעות הוספה של פלט קולי, המושמע במקביל לייצוגים הוויזואליים בלוחות התקשורת. הייצוג הרב-ערוצי באמצעות הקול והתמונות, מקל על הפעוט עם מש"ה לעבד את המסר, וכן מקנה לו חווית השתתפות קולית. לאינטונציה של המסרים המילוליים בשלב התפתחותי מוקדם זה תפקיד חשוב בהבנתם על ידי הפעוטות, ולכן תרומת השימוש במסרים קוליים עם אינטונציה המותאמת לשלב ההתפתחותי זה, לקידום התקשורת והשפה של הפעוטות, היא רבה. סוג נוסף של לוח תקשורת הוא לוח מסוג גריד, המאורגן כך, שסמלים גרפיים, המייצגים רעיונות ספציפיים, ממוקמים במשבצות נפרדות ומאורגנים בשורות ובטורים. מערכת זו מצריכה הבנה מטה-לשונית, לפיה כל סמל מייצג מילה, שהיא הבנה מורכבת עבור פעוטות בשלב מוקדם ). עם זאת, בהמשך התפתחותם Drager et al., 2003( ברכישת ההסמלה היא מאפשרת לפעוטות שרכשו את היכולת לבצע סריקה ויזואלית של הלוחות ובחירה מתוכם, להרחיב את אוצר המילים והמושגים ולהתנסות ביצירת צירופי מילים ומשפטים החיוניים לקידום השפה. מחקר אשר בדק את יעילות ההתערבות, באמצעות לוח תקשורת מסוג גריד, לקידום שנים עם מש"ה (שני 3-4 שימוש בצירופים עבור חמישה פעוטות בני נבדקים אובחנו עם עיכוב התפתחותי כללי, ושלושת האחרים אובחנו כבעלי תסמונות – תסמונת די-ג'ורג', תסמונת דאון ותסמונת פרדרוילי) הראה, כי השימוש בלוחות היה יעיל עבור ארבעה מתוך החמישה .)Binger & Light, 2007( רמות 6 במאגר לוחות "הקול כלול" הכולל + : דוגמאות ללוח גריד – לוחות מתוך רמה א 4,3 צילומים פותח על ידי קלינאית התקשורת ידידה לוין.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5