shalem

552 התקשורת, בשיתוף עם הצוות והמשפחה, לאפשר לפעוט להעביר מגוון כוונות תקשורתיות, שיעודדו את תגובתם של שותפי התקשורת שלו באופן התומך בהרחבת האינטראקציה ומאפשר המשך התפתחות שפה. העדות המחקרית לכך, שהמילים הראשונות האופייניות לפעוטות עם תסמונת דאון דומות למילים הראשונות של פעוטות עם התפתחות טיפוסית, מחזקת את הגישה, כי על אוצר המילים בלוחות התקשורת עבור פעוטות עם מש"ה בשלב זה להתבסס .)Tager-Flusberg et al., 1990( על המאפיינים של מילים ראשונות לצורך ההתערבות, ניתן לבנות לוחות תקשורת מסוגים שונים. דוגמה ללוח תקשורת שתורם להרחבת ההשתתפות של הפעוט באינטראקציה ומעודד התפתחות מוקדמת של שפה הוא לוח תקשורת מסוג לוח סצנה ), המכיל מושגים שפתיים המשולבים VSD – Visual Scene Display( Drager et al., 2003; Chapin et al.,( בהתרחשות טבעית בתמונה או צילום ). לוחות אלה מותאמים לדרך שבה אנחנו חווים מידע ויזואלי ומבינים 2021 אותו. הם כוללים אנשים באינטראקציה כלשהיא ואלמנטים המתארים ), כך Wilkinson & Light, 2014( את ההתרחשות שבה הם נמצאים שהשפה מעוגנת בתוך הקשר והדרישה המטה-לשונית לשימוש בתמונה כייצוג פשוטה יותר (לדוגמה – זיהוי הכדור שביד הילד, לעומת כדור כסמל בודד). לוחות סצנה מתאימים מאד אף לפעוטות עם מש"ה. וילקינסון ולייט ) בחנו במחקרם את תשומת לבם של חמישה פעוטות עם תסמונת 2014( דאון ושלושה פעוטות עם מש"ה על רקע שונה, לדמויותיהם של אנשים בלוח סצנה. הם מצאו, כי הפעוטות הפגינו עניין גובר באלמנטים אנושיים בתמונה בהשוואה לרקע, בדומה לפעוטות עם התפתחות טיפוסית. כלוח מודפס או כלוח באייפד או במחשב, VSD ניתן להשתמש בלוחות המופעל באמצעים שונים – הצבעה, מתגים או מיקוד מבט. כאשר הלוחות בשימוש באמצעות אייפד או מחשב, הם יכולים לכלול "נקודות חמות" אשר ניתן ללחוץ עליהן ולהשמיע מסר מילולי. ניתן אף לשלב קטעי וידאו בלוחות ). פעוטות עם מש"ה משתמשים Beukelman & Light, 2020( VVSD ביעילות גם בלוחות המיוצגים בטכנולוגיות חדשות מתקדמות מעין אלה ). למשל, מחקר על שימוש של פעוטות עם מש"ה Chapin et al., 2021( JIT- Just חודשים עד חמש שנים בלוחות סצנה, הבנויים בגישת 18 בני (שימוש בטכניקה של צילום של הסיטואציה בעת התרחשותה), in Time הראה את יעילות השימוש בלוחות סצנה, המוצגים בטכנולוגיה מתקדמת, לקידום הקשב של הפעוטות לשותף התקשורת וההשתתפות שלהם .)Holyfield et al., 2019( באינטראקציה רז טננבאום, רחל יפעת וברכה ניר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5