shalem

547 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה מתחילים פעוטות עם התפתחות טיפוסית להושיט יד לכוון החפץ, לאחוז בו ולתפעל אותו, תוך שימוש במגוון פעולות כמו: לחבוט, לטלטל או להביא לפה, פעולות אשר הולכות ומשתכללות במהלך החצי הראשון של שנת החיים, וכך מתרחשת אינטגרציה רב-ערוצית בין ערוצי החקר השונים: ). ההתנסות עם החפצים Rochat, 1989( ויזואלי, אודיטורי, ידני ואוראלי מאפשרת התפתחות בתחומים שונים: למשל, כאשר הפעוט משחק עם דובון הוא מפתח מיומנויות מוטוריות של אחיזה והרמה, הוא לומד להכיר את תחושת הפרווה של הדובון, הוא לומד לכנות את הדובון בשמו ולכנות בשם את איברי גופו של הדובון ואף מפתח מיומנויות משחק סימבולי של טיפול בדובון. מלבד נוכחות החפץ עצמו, הפעוט זקוק לסביבה, שבה ייחשף לפעולות שניתן לעשות עם החפץ, למשל, האכלת וחיבוק הדובון, או טיול עימו בעגלה, ואף ייטול חלק בשיחה על החפץ, למשל, בהבעת בקשה לדובון או לעגלה. בקרב ילדים עם מש"ה קיימים דפוסי התפתחות של חקירת חפצים, השונים מאלה של פעוטות עם התפתחות טיפוסית ), דפוסים המשפיעים על איכות Bradley-Johnson et al., 1981( האינטראקציה עם הפעוט. לדוגמה, לילדים עם תסמונת דאון יש איחור משמעותי בהופעת פעולות הושטה ואחיזה, המהוות ציון דרך בתחילת .)de Campos et al., 2010, 2013( התפתחות התנהגויות של חקירת חפצים פעולות החקר של פעוטות עם תסמונת דאון אופיינו על פי שני פרופילים: ). הפרופיל הפסיבי מתאפיין ברמות Fidler et al., 2019( פסיבי ואקטיבי בינוניות של חקר ויזואלי, ומידה מועטה של חקר ידני ואוראלי. לעומת זאת, הפרופיל האקטיבי מתאפיין ברמות בינוניות של חקר ויזואלי, רמות גבוהות של חקר ידני ורמות נמוכות של חקר אוראלי. פידלר ואחרים מצאו קשר חזק בין סוג הפרופיל של פעולות החקר ליכולות תקשורתיות, קוגניטיביות ומוטוריות: פעוטות עם פרופיל חקר אקטיבי הראו תפקודים קוגניטיביים ותקשורתיים גבוהים יותר מהממוצע. פעוטות עם תסמונת דאון בעלי פרופיל זה, הראו יכולות חקר דומות לאלה של פעוטות עם התפתחות טיפוסית באותו גיל מנטלי. הכרת פרופיל חקירת החפצים של הפעוט, לצד בניית הפרופיל ההתפתחותי שלו בתחומים נוספים, מאפשרת לצוות המטפל ליצור עבורו סביבת משחק עם ההתאמות הנדרשות לעידוד השתתפותו מהיבטיה השונים. הקשר החזק בין פרופיל פעולות החקר והיכולות הקוגניטיביות ) מעיד על החשיבות של חשיפה Fidler et al., 2019( והתקשורתיות

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5