shalem

545 התערבות מוקדמת עבור פעוטות עם מש"ה לפיכך, אחת המטרות המרכזיות של התערבות מוקדמת, היא להעלות את מודעותם של ההורים והמטפלים המשמעותיים לגורמים מאתגרים אלה ולהשפעתה החיובית של אינטראקציה מתוזמנת ומותאמת, ולהעניק להם כלים ליצירת אינטראקציות כאלה. כלים אלה כוללים ידע על רכיבי התפקוד של הפעוט, על מאפייני התפתחותו ועל האופן שבו ניתן להתאים עבורו את הסביבה וליצור עימו אינטראקציה שתתמוך בהתפתחותו, כגון: הצעת צעצועים, אשר מותאמים לתפקודו המוטורי והחושי, בחירת מנחים, המעודדים אותו להיות אקטיבי ופנוי ללמידה, מתן זמן תגובה ממושך ועוד. על ליווי זה להיות מותאם לכל משפחה, ולאפשר לבני המשפחה הסתגלות מיטבית לשינויים, לאורך ההתפתחות של הילד. לצד זאת, על הצוות הטרנסדיציפלינרי לספק תמיכה רגשית לבני המשפחה, שתעניק להם תחושת בטחון ומסוגלות ותאפשר להם להתמודד עם צרכיו המיוחדים של הפעוט בסביבה .)Duranovic et al., 2017; Guralnick & Bruder, 2019( המשפחתית התערבות מוקדמת רב-תחומית בהימצאם של חסמים ביולוגיים, המגבילים את התנסויותיהם של פעוטות עם מש"ה בעולם, את החוויות החושיות והתנועתיות שלהם ואת האינטראקציות שלהם עם הסובבים אותם, ישנה חשיבות רבה להתערבות המזהה מיומנויות שביכולתם לרכוש ולפתח בהיבטים שונים של התפתחותם, ואשר יוצרת סביבה המאפשרת להם למידה והתקדמות מיטבית בתחומי התפתחות אלה ). החל משלב Rintala & Loovis, 2013; van der Schuit et al., 2011( מוקדם, על ההתערבות לכלול מענה רב-ממדי לצרכי הפעוט עם מש"ה, באמצעות עבודה משולבת של מטפלים ממקצועות הבריאות השונים, תוך התייחסות לתחומי ההתפתחות השונים בשגרת היום הגנית והביתית של ). עבודתו של הצוות הטרנס-דיציפלינרי Houwen et al., 2016( הפעוט בתהליך ההתערבות המוקדמת חיונית גם לצורך ההתמודדות עם מגוון המגבלות הנוירו-התפתחותיות, אשר נוטות להופיע בשכיחות גבוהה יותר בקרב פעוטות עם מש"ה, בהשוואה לפעוטות עם התפתחות טיפוסית. מגבלות אלה כוללות בין השאר: אוטיזם, הפרעות פסיכיאטריות וקשיים .)Bull, 2020( בקואורדינציה התערבות רב-תחומית נשענת על גישות התפתחותיות, כדוגמת Houwen et al., 2016; Meir et) Embodied Cognition- גישת ה ). על פי גישה זו, קוגניציה al., 2007; Oudgenoeg-Paz et al., 2015 ושפה מתפתחות מתוך ההתנסויות החושיות והמוטוריות של הפעוט

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5