shalem

544 רז טננבאום, רחל יפעת וברכה ניר משמעותית על שיפור וקידום תפקוד הפעוטות בכל תחומי ההתפתחות ועל .)Bull, 2020( איכות חייהם לאיכות האינטראקציה של ההורים ושל מבוגרים משמעותיים אחרים עם הפעוטות יש השפעה על ההתפתחות מכל היבטיה ). לדוגמה, פעוטות לומדים לאכול עם Blauw-Hospers et al., 2007( כפית מתוך התנסות באינטראקציה של האכלה, שבה מתרחש תהליך, המוביל לסינכרוניזציה בין פעולות הפעוט לפעולות ההורה המאכיל ). תהליך זה, המתרחש בפעילות ההאכלה, מהווה van Dijk et al., 2018( דוגמה לאינטראקציה של ההורה והפעוט, שלמתרחש בה השפעה על כל היבטי ההתפתחות. באירועי האכלה הפעוט לומד פעולות מוטוריות של פתיחת פה נשלטת לכפית, איסוף המזון עם השפתיים מהכפית, לעיסה ובליעה. הוא לומד להכיר את תחושת הכפית ואת הטעמים והמרקמים השונים של המאכלים. כמו כן, הפעוט לומד לפענח את המסרים התקשורתיים של ההורה ואת תגובותיו, לפעול בתזמון מתואם עם פעולות ההורה, וכיצד באפשרותו להעביר להורה מסרים תקשורתיים, כמו: בקשה לעוד מזון או בקשה לסיום הארוחה. ההורה מצידו יכול להשפיע על איכות האינטראקציה באמצעות תגובתיות מעודדת ותומכת, המתוזמנת מבחינת פעולות הפעוט והמותאמת לתכנים של הפעולות שהפעוט מבצע ). לעיתים קרובות, תגובותיהם של Lugo-Gil & Tamis-LeMonda, 2008( פעוטות עם מש"ה באינטראקציה מוגבלות, בלתי עקביות ואינן מתוזמנות מבחינת פעולות ההורה. לדוגמה, היעדר פתיחת פה מתוזמנת לכפית וקושי באיסוף המזון על רקע טונוס שרירי נמוך, או היעדר תגובה מתאימה על רקע קושי בפענוח המסר התקשורתי של ההורה. כתוצאה מכך, נפגעת איכות האינטראקציה ומתוך כך נפגעות גם הלמידה וההתפתחות של הפעוט. גורמים רבים נוספים עלולים להשפיע על איכות האינטראקציה עם פעוטות עם מש"ה, כגון: קשיי קשב, בעיות התנהגות ומצבו הבריאותי של הפעוט. במחקר על אימהות לפעוטות עם תסמונת דאון נמצא, שבשונה מאימהות לפעוטות עם התפתחות טיפוסית, אימהות לפעוטות עם תסמונת דאון מתחילות להראות פרופיל ייחודי של אינטראקציה, המשקף את הקושי בתקשורת עם התינוק, כחמישה חודשים לאחר הלידה ). כאמור, לאינטראקציה בלתי סינכרונית בין Sterling & Warren, 2014( ההורה לפעוט עם מש"ה לאורך זמן, השפעה שלילית על התפתחותו של הפעוט, מעבר למוגבלות הקיימת.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTQ4MDQ5